Nejčastěji učitelé při četbě textu od žáků vyžadují, aby vyhledali nějakou informaci, určili hlavní myšlenku nebo aby vysvětlili, jak přečtenému textu porozuměli. Tyto činnosti jsou žáci zvyklí provádět pravidelně a učitelé vytvářejí odpovídající otázky velmi snadno. Nejméně učitelé od žáků vyžadují, aby popsali styl nebo uspořádání přečteného textu nebo aby určili postoj nebo záměr autora. Právě tvorba otázek zaměřených na tyto dovednosti byla pro učitele na semináři nejobtížnější. U typů otázek byla pro učitele náročnější tvorba otázek s výběrem čtyř možností odpovědi, neboť vybrané texty byly ve srovnání s texty PIRLS mnohem kratší a nedařilo se vytvořit čtyři věrohodné odpovědi, které by vycházely z textu. Hodnocení otázek jsme se vzhledem k omezenému času semináře podrobně nevěnovali. Úloha č. 1 – Štědrý večer 8 Text úlohy Štědrý večer učitelé vybrali z Čítanky pro nejmenší s obrázky Josefa Lady. Text byl velmi krátký a jed-noduchý, ale přesto se učitelům podařilo vytvořit soubor otázek zaměřených na různé postupy porozumění v rámci koncepce PIRLS. U otázek s výběrem odpovědi bylo vzhledem k délce a obsahu textu poměrně náročné vytvořit čtyři možnosti odpovědi, které by odpovídaly všem výše zmíněným pravidlům tvorby tohoto typu otázek. Nicméně nejobtížnější bylo pro učitele vytvoření otázky zaměřené na posuzování textu. U této otázky jsme se snažili využít obrázek, avšak ilustrace, kterou autor čítanky vybral k dokreslení vánoční atmosféry, s příběhem přímo nesouvisí. U některých textů může být tvorba otázek na tento postup porozumění téměř neproveditelná. Št ědrý večer – text 107 8 STŘEDA, L., Čítanka pro nejmenší s obrázky Josefa Lady, Dialog, Liberec, 1998, s. 50−51.