Tvorba otázek Zatímco otázky vytvořené na základě koncepce PIRLS se zaměřují pouze na text a na některé čtenářské dovednosti, otázky k využití ve výuce mohou směřovat i na jiné činnosti přispívající k rozvoji čtenářské gramotnosti. Čtenáři mohou při hledání odpovědi na tyto otázky čerpat ze svých znalostí a zkušeností nebo mohou využívat i jiné, dříve přečtené texty. Otázky k textu by měly být stručné a jednoznačné a měly by odpovídat danému účelu čtení. U každé otázky je nutné určit, na který postup porozumění bude zaměřena. Výběr typu otázky Otázky s výběrem odpovědi můžeme použít tehdy, pokud předpokládáme, že by žák odpovídal pouze citací z textu, nebo pokud by formulace odpovědi mohla být pro žáka příliš obtížná. Pravidla tvorby otázek s výběrem odpovědi:• správná odpověď by se měla svou délkou i jazykem podobat distraktorům;• distraktory by měly být hodnověrné a měly by vycházet z pravděpodobných chyb žáků;• odpovědi by neměly obsahovat záporné formulace;• pouze jedna odpověď musí být jednoznačně správná.Otázky s tvorbou odpovědi můžeme použít ke sledování dovedností, které vyžadují samostatné vypracování odpovědi. Otázky tohoto typu umožňují hodnocení různých úrovní správnosti odpovědi. Pravidla tvorby otázek s tvorbou odpovědi:• otázka by měla žáka směrovat k určitým odpovědím, které lze třídit do skupin a dále vyhodnocovat;• předem by měly být stanoveny úrovně správných odpovědí a jejich bodová hodnota;• je třeba vzít v úvahu časovou náročnost otázky pro žáka.Pořadí otázek by mělo sledovat posloupnost textu, aby žák neztrácel čas neustálým hledáním v textu. Obtížné otázky by neměly být zařazeny jen na závěr úlohy, aby úroveň některých dovedností mohli prokázat i ti žáci, kteří nestihnou dokončit celou úlohu. Ukázky úloh učitelů ze semináře ke tvorbě úloh Učitelé si měli na seminář vybrat text, se kterým by chtěli pracovat. Textů se sešlo mnoho, ale nakonec bylo obtížné vybrat text, který by byl ucelený a zároveň vhodný k vytváření otázek na jednotlivé postupy porozumění. Většinou učitelé vybírali úryvky z čítanek, a tak šlo pouze o texty literární. Během tvorby otázek k textům jsme se přesvědčili, že některé činnosti rozvíjející čtenářské dovednosti a postupy porozumění ne-jsou učitelé zvyklí s žáky provádět pravidelně. O tom svědčí i zjištění z dotazníků šetření PIRLS. Následující tabulka č.7 znázorňuje podíl žáků, jejichž učitelé od nich alespoň jednou týdně požadují vy-brané činnosti, které rozvíjejí dovednosti a postupy porozumění nezbytné pro čtení s porozuměním.7 7 KRAMPLOVÁ, I., Národní zpráva PIRLS 2011, Česká školní inspekce, Praha, 2012, s. 26.Činnosti vedoucí k rozvoji čtenářských dovedností Mezinárodní průměr (%)ČR (%)Vyhledat informaci v textu 96 99 Určit hlavní myšlenku přečteného textu 95 97 Vysvětlit, jak porozuměli přečtenému 95 99 Porovnat přečtený text se svými zkušenostmi 81 83 Zobecnit přečtený text a vyvodit z něj závěry 80 67 Odhadnout, co se stane dále v textu, který čtou 74 54 Porovnat přečtený text s jinými texty, které již četli dříve 70 47 Popsat styl nebo uspořádání přečteného textu 66 32 Určit postoj nebo záměr autora 63 30 106 tvorba úl oh