104 ZÁHADA OBŘÍHO ZUBU – metod ika Aby se žáci naučili propojovat informace v naučném textu a vyvozovat, můžeme např.:■ Pracovat s nelineárními texty či s texty, které jsou doplněny obrázky, grafy, schématy, tabulkami a jinými netextovými zdroji informací.■ Pokládat žákům otázky, na které je možné odpovědět jedině v případě, že si žáci propojí informace z textu i z netextových částí textu (např. z textu a obrázku, textu a grafu, textu a schématu, plánku, mapy).■ Pokládat žákům otázky, na které je možné odpovědět jedině v případě, že si žáci propojí informace z různých částí naučného textu (např. z různých odstavců či vět).■ Podněcovat žáky, aby si takové otázky kladli, např. při čtení s otázkami či při jiné práci s naučným textem, jejímž cílem je naučit žáky klást si dobré otázky nad textem.■ Často žákům modelovat, jak vyvozujeme implicitní informace z naučného textu.Aby se žáci naučili hledat příčinu a následek, případně důvody pro určité jednání či názory, můžeme např.:■ Pracovat s větami, z nichž jedna obsahuje příčinu a druhá následek (když máš žízeň, napiješ se; když rychle běžíš, zadýcháš se).■ Ukazovat žákům, které spojovací výrazy čtenáři naznačují, že věty obsahují příčinu a následek (když – tak, pokud – tak, když – pak).■ Pracovat s krátkými naučnými texty, ve kterých jsou příčina a následek jasně uvedeny (např. o přírodovědných tématech). ■ Odhalovat žákům při modelování, jak nám znalost této struktury pomáhá při porozumění naučnému textu.■ Seznamovat žáky i s dalšími obvyklými strukturami textu a jejich zákonitostmi (posloupnost; porovnávání a kontrast; problém a řešení; popis).Aby se žáci naučili, interpretovat chování postav, můžeme např.:■ Pracovat s tabulkou postav, do které si žáci z textu vypisují, co přesně postava říká a co dělá. Na základě těchto informací (důkazů z textu) interpretují, jaká postava je, jaké má vlastnosti.■ Vyvolat mezi žáky diskusi o jednání postav. Žáci mají za úkol obhajovat chování postavy, nebo argumentovat proti ní. Vždy musejí svá tvrzení podpořit důkazy.■ Při dílnách čtení žáci popisují vybranou postavu, sdílejí s ostatními svoje vnímání postavy, hledají na ní určité rysy podle zadání (např. kdy byla postava šťastná a proč).■ Žádat po žácích, aby k příkladům chování přiřazovali vlastnosti (např. člověk, který myslí jen na sebe, nestará se o ostatní, je sobecký).Aby se žáci naučili vyplňovat tabulky, můžeme např.:■ Využívat příležitosti, kdy je možné do tabulky jasně a stručně zaznamenat informace z textu.■ Ukazovat žákům, jak tabulky pomáhají roztřídit informace, a tím si je i lépe zapamatovat.■ Vyzývat žáky, aby sami vymýšleli, jaká tabulka by se hodila pro daný druh informací.■ Seznamovat žáky s dalšími grafickými organizéry, díky nimž si přehledně zaznamenáme důležité informace z textu (např. pyramida údajů, Vennův diagram, myšlenková mapa, alfa-box).2, 4, 5, 7, 9, 12, 14 Č. otázky Metodická doporučení pro využití úlohy 2, 5, 8 10 8, 13