ZÁHADA OBŘÍHO ZUBU – metod ika 103 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 14 A B C D četnost odpovědí 7,4 14,9 13,6 58,7 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 58,7 56,5 61,0 mezinárodní průměr 51,8 50,1 53,4 Záhada obřího zubu: otázka č. 14 Postup porozumění: vyvozování závěrůCo z následujícího dokázalo, že se Gideon Mantell mýlil v tom, jak iguanodon vypadal?A další zkamenělé zuby B vědecké kresby C žijící iguanodoni D celé kostry Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. najde v textu místo, kde se píše o změně vědecké představy o vzhledu tvora;2. propojí více informací z různých částí textu (Mantell si myslel, že zvíře mělo 30 metrů; celé kostry měřily jen 9 metrů);3. vyvodí správnou odpověď.Popis: Žák chápe, že otázka souvisí s informacemi v závěrečné části textu. Hledanou odpověď propojuje se zprávou o pozdějším nálezu koster a s popisem toho, jak kostry vypadaly. Z chybných odpovědí vybrali čeští žáci nejčastěji možnost B: „vědecké kresby“ a C: „žijící iguanodoni.“ Podobně tomu bylo i v mezinárodním průměru. Nejvyšší úspěšnosti dosáhli žáci Finska (73,6 %), Hong-kongu (68,2 %), Německa (67,2 %) a Ruska (67,0 %). V mezinárodním průměru odpovídali lépe chlapci než dívky (např. v Polsku uvedlo úplnou odpověď 57,5 % chlapců a 47,9 % dívek, v Irsku 61,6 % chlapců a 52,4 % dívek.Metodika otázek Tabulka 6: Metodická doporučení k otázkám úlohy Záhada obřího zubu Aby se žáci naučili najít požadovanou informaci v textu, můžeme např.:■ Požadovat po žácích, aby zdůvodnili, že jimi vyhledaná informace je skutečně ta, o kterou jsme žádali.■ Co nejčastěji modelovat žákům, jak postupuje zdatný čtenář, když vyhledává informaci v naučném textu.■ Učit žáky postupy, které vyhledávání informací usnadňují (např. rychle přelétnout text očima, všímat si klíčových slov).■ Při práci s naučným textem klást žákům otázky různého typu (otevřené, uzavřené).■ Učit žáky rozlišovat mezi otázkami „do textu“ (můžeme na ně najít v textu odpověď) a „za text“ (musíme zapojit vlastní zkušenosti a znalosti).■ Pracovat s žáky pomocí metody čtení s otázkami, kdy se žáci ve dvojicích střídají v roli tazatele a toho, kdo se snaží na otázku odpovědět.1, 3, 6, 11 Č. otázky Metodická doporučení pro využití úlohy