98 ZÁHADA OBŘÍHO ZUBU – hodnocení 1 Aby ho porovnal. 2 Protože byl podobný zubu, který našla jeho žena. 3 Protože zub byl o něco menší, ale jinak stejný. 4 Protože se přiblížil blíž k svému nálezu. 5 Že zjistil, že v dávných dobách žili obrovští plazi. 6 Aby věděl, co to bylo za zvíře.Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 11 A B C D četnost odpovědí 67,6 8,0 5,6 17,5 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 67,6 66,2 69,1 mezinárodní průměr 57,1 57,6 56,8 0 – Nevyhovující odpověďNechápe význam leguáního zubu.Příklady: - Chtěl být slavný. - Myslel, že by bylo zajímavé vidět leguání zub. - Chtěl se dozvědět víc o plazech. - Ukázalo se, že je chytrý. (Příliš vágní odpověď, která odkazuje spíše na jeho vlastnosti než na jeho objev.) - Chtěl zuby porovnat. (Nevysvětluje, proč chtěl zuby porovnat.)Příklady odpovědí českých žáků – Záhada obřího zubu: otázka č. 10 Záhada obřího zubu: otázka č. 11 Postup porozumění: vyhledávání informací Co Gideon Mantell využil, když se snažil přijít na to, jak iguanodon vypadal?A kosti, které nashromáždil B názory jiných vědců C obrázky v knihách D zuby jiných plazů Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:najde v textu explicitně uvedenou informaci.Popis: Žák musí rozpoznat, se kterou částí textu otázka souvisí. Požadovaná informace je v textu přímo uvedena. Stejně jako v České republice tak i v mezinárodním průměru přibližně pětina žáků vybrala chybně odpověď D: „zuby jiných plazů.“ Tito žáci pravděpodobně pracovali s nesprávným odstavcem textu. Nejlepšího výsledku dosáhli žáci Hongkongu (82,6 %), Ruska (82,4 %) a Tchaj-wanu (79,5 %), za nimi následovaly Singapur (69,5 %), Finsko (67,8 %) a Česká republika (67,6 %). V některých zemích si vedli lépe chlapci než dívky. Například v Belgii odpovědělo vyhovujícím způsobem 55,7 % chlapců a jen 39,9 % dívek.