96 ZÁHADA OBŘÍHO ZUBU – hodnocení 1 Obrovský tvor: Zub byl velikánský.Plaz: Našel leguána, který měl stejný zub, ale mnohem menší.2 Obrovský tvor: že jde o druh horniny.Plaz: plaz, který jedl rostliny.3 Obrovský tvor: zub byl obrovský Plaz: měl stejný zub.4 Obrovský tvor: Měl obrovský zub.Plaz: Byl to možná předek leguána.Příklady odpovědí českých žáků – Záhada obřího zubu: otázka č. 8 Záhada obřího zubu: otázka č. 9 Postup porozumění: vyvozování závěrůProč vzal Gideon Mantell zub do muzea?A Aby se zeptal, jestli zkamenělina nepatří muzeu. B Aby dokázal, že je odborník na zkameněliny.C Aby si vyslechl, co si vědci myslí o jeho názoru. D Aby zub porovnal s jinými zuby v muzeu.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. najde v textu místo, kde se píše o návštěvě muzea;2. z několika informací vyvodí správnou odpověď (Mantell vzal zub do muzea, ukázal ho vědcům; nikdo z nich nesouhlasil).Popis: Žák pracuje s poměrně krátkým úsekem textu. Měl by z informací usoudit, že G. Mantell chtěl vyřešit záhadu, a proto vzal zub do muzea. Dále se opírá o větu „ukázal ho ostatním vědcům“ a vyvozuje správnou odpověď, neboť chápe, že G. Mantell chtěl slyšet stanovisko vědců k jeho názoru. Nejvyšší úspěšnost měli žáci asijských zemí Hongkongu (80,1 %) a Tchaj-wanu (78,7 %), z evropských zemí dosáhly úspěšnosti kolem 70 % Finsko, Itálie, Rusko a Švédsko. Z nevyhovujících odpovědí žáci nejčastěji vybírali možnost D: „Aby zub porovnal s jinými zuby v muzeu,“ z čehož vyplývá, že svou odpověď vyvozovali až z další části textu. V Dánsku tuto odpověď zvolilo 30,6 % a v Polsku 30,4 % žáků. V některých zemích, podobně jako v České republice chlapci odpovídali úspěšněji než dívky, např. v Itálii (77,7 % chlapců a 69,7 % dívek) a v Maďarsku (65,8 % chlapců a 58,5 % dívek). Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 9 A B C D četnost odpovědí 2,3 5,9 66,4 23,9 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 66,4 65,8 67,1 mezinárodní průměr 57,8 58,3 57,3