90 ZÁHADA OBŘÍHO ZUBU – hodnocení Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 3 A B C D četnost odpovědí 10,2 76,6 8,7 2,8 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 76,6 75,8 77,5 mezinárodní průměr 70,6 73,1 68,2 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 4 1 0 9 četnost odpovědí 38,6 43,1 18,2 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 38,6 38,3 38,9 mezinárodní průměr 24,7 27,0 22,4 Záhada obřího zubu: otázka č. 3 Postup porozumění: vyhledávání informací Kde Bernard Palissy nacházel zkameněliny?A na útesech B v hlíně C u řeky D na cestě Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. zaměří pozornost na správný úsek textu (kde je popsán způsob práce B. Palissyho); 2. najde požadovanou informaci v textu a vybere vhodnou odpověď.Popis: Žák u této otázky musí na základě pečlivé četby rozpoznat, která část textu s otázkou skutečně souvisí, nalézt požadovanou informaci a vybrat vyhovující odpověď z nabídky možností. Důvodem výběru nevy-hovujících odpovědí je práce s nesprávnou částí textu. Nejvyšší úspěšnost ze všech zemí měli žáci Chorvatska (87,2 %). Z nevyhovujících odpovědí žáci nejčastěji vybírali možnost A: „na útesech,“ která souvisí s úvodní částí textu, kde se hovoří o tom, že lidé nacházeli zkameněliny na útesech. Tato informace se však nevztahuje k nálezům B. Palissyho. Žáci se zaměřili pouze na slovo „zkameněliny“ a pracovali s jinou částí textu. Podobně jako v České republice i na Slovensku, v Německu a v Nizozemsku si chlapci vedli o něco lépe než dívky, v mezinárodním průměru činil rozdíl 5 % ve prospěch dívek.Záhada obřího zubu: otázka č. 4 Postup porozumění: interpretace Jaký byl nový názor Bernarda Palissyho?.......................................................................................................................................................................................................Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. najde v textu místo, kde se píše o názorech B. Palissyho;2. vyvodí z několika vět správnou odpověď;3. zformuluje odpověď vlastními slovy.