88 ZÁHADA OBŘÍHO ZUBU – hodnocení Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 1 A B C D četnost odpovědí 8,5 13,2 75,3 1,4 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 75,3 74,8 75,8 mezinárodní průměr 75,0 75,4 74,5 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 2 1 0 9 četnost odpovědí 59,6 33,0 7,4 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 59,6 62,6 56,6 mezinárodní průměr 53,3 55,7 51,0 Hodnocení úlohy Záhada obřího zubu Účel čtení: čtení pro získávání a používání informací Záhada obřího zubu: otázka č. 1 Postup porozumění: vyhledávání informací Co jsou to zkameněliny?A povrch skal a útesů B kosti obrů C zbytky kdysi živých organismů D sloní zuby Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. rozumí tomu, že živočichové jsou živé organismy; 2. vybere z nabízených možností správnou odpověď.Popis: Tato otázka patří mezi úlohy z nejnižší úrovně obtížnosti. Žák pracuje pouze s úvodní větou textu, ve které má nalézt odpovídající informaci, a následně vybírá vyhovující odpověď z nabídky čtyř možností odpovědi. Nejvyšší úspěšnost mělo Nizozemsko (94,6 %). Z nevyhovujících odpovědí žáci nejčastěji vybírali možnost B: „kosti obrů.“ Tito žáci nepochopili význam informací v úvodní větě textu. Záhada obřího zubu: otázka č. 2 Postup porozumění: vyvozování závěrůProč podle tohoto článku někteří lidé kdysi dávno věřili v obry?.......................................................................................................................................................................................................Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. propojí informace ve druhém odstavci textu;2. chápe, že mezi informacemi je vztah příčiny a následku;3. vyvodí z několika informací a sám zformuluje, proč lidé věřili v obry.