OBJEVTE KOU ZLO VÝLETŮ – metod ika 79 Metodika otázek Tabulka 5: Metodická doporučení k otázkám úlohy Objevte kouzlo výletůAby se žáci naučili najít hlavní myšlenku naučného textu, můžeme např.:■ Pracovat s krátkými texty, v nichž žáci označují detaily (podrobnosti) a důležité myšlenky.■ Modelovat žákům, jak vyhodnocujeme důležitost informací, jak rozpoznáváme detaily.■ Učit žáky shrnovat, zobecňovat podstatu textu.Aby se žáci naučili najít požadovanou informaci v textu i v obrázcích (schématech, mapách, grafech), můžeme např.:■ Co nejčastěji modelovat žákům, jak postupuje zdatný čtenář, když vyhledává informaci v naučném textu i v obrázcích.■ Pokládat žákům otázky, na které najdou odpověď i v textu i na obrázcích.■ Požadovat po žácích, aby objasnili, kde odpověď našli, jaké informace přináší text a jaké obrázek.■ Požadovat po žácích, aby porovnali kvalitu a množství informací z textu a z obrázků.■ Učit žáky vnímat obrázky jako součást textu, jako nositele důležitých informací.■ Pracovat co nejčastěji s letáky, reklamami, brožurami, novinami, časopisy či jinými materiály, které obsahují obrázky.■ Ukazovat žákům, jak obrázky ovlivňují naše vnímání textu a text naše vnímání obrázku.■ Pracovat s manipulativními a přesvědčovacími obrázky a texty, učit žáky vnímat autora, který má vždy nějaký záměr.Aby se žáci naučili propojovat informace v naučném textu a vyvozovat, můžeme např.:■ Pokládat žákům otázky, na které je možné odpovědět jedině v případě, že si žáci propojí informace z různých částí naučného textu (např. z různých odstavců či vět).■ Podněcovat žáky, aby si takové otázky kladli, např. při čtení s otázkami či při jiné práci s naučným textem, jejímž cílem je naučit žáky klást si dobré otázky nad textem.■ Často žákům modelovat, jak vyvozujeme implicitní informace z naučného textu.1 Č. otázky Metodická doporučení pro využití úlohy 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12 7, 8, 9, 10