OBJEVTE KOU ZLO VÝLETŮ – hodnocení 77 Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. pracuje s informacemi z textu, z mapy i z vysvětlivek;2. rozumí vysvětlivkám i mapě – dokáže přiřadit trasu na mapě k jejímu popisu ve vysvětlivkách;3. zapojí představivost, ale stále se drží informací v letáku; 4. rozumí všem parametrům jednotlivých tras (délce, náročnosti, popisu trasy);5. je schopen si ujasnit kritéria svého výběru;6. vybere jednu trasu;7. zdůvodní svůj výběr vlastními slovy. Zdůvodnění vychází z informací v letáku.Popis: Úkol je složitější, neboť má dvě části. Žák si má nejdříve vybrat trasu a následně na základě svých vlast-ních zkušeností, zájmů a představ a s využitím dostupných informací uvést dvě zdůvodnění svého výběru. Při hledání odpovědi pracuje s textem, s mapou i s vysvětlivkami, porovnává různé informace a chápe jejich souvislosti. Je nutné, aby se v letáku dobře orientoval, detailně si trasy prostudoval a využíval svo-ji představivost. Odpovědi žáků se mohou v této otázce velmi lišit, neboť odrážejí jejich vlastní názory a zkušenosti. Úspěšnost českých žáků byla nad mezinárodním průměrem. Na rozdíl od předchozí otázky se pouze malé procento žáků nepokusilo na otázku odpovědět. Žáci mohli zapojit svou představivost a práce s mapou a s vysvětlivkami pro ně byla pravděpodobně zajímavá. Téměř třetina žáků vytvořila alespoň částečnou odpověď, nevyhovujícím způsobem odpovědělo 23 % žáků. V mezinárodním průměru odpovědělo chybně 32 % žáků. Pouze ve dvou zemích si chlapci vedli lépe než dívky: v České republice a v Nizozemsku (chlapci 34,9 %, dívky 31,3 %).Objevte kouzlo výletů: hodnocení otázky č. 12 2 – Úplná odpověďPOZNÁMKA PRO HODNOTITELE: Při posuzování správnosti zdůvodnění volby vybrané trasy budete muset přihlížet k textu, k mapě a k vysvětlivkám u mapy.Na základě textu žák uvede dva VHODNÉ důvody (např. Mám rád divočinu by nebylo vhodné pro Okruh kolem Vyhlídkového vrchu), kterými zdůvodní svou volbu trasy. Zdůvodnění může odkazovat jak na text, tak i na mapu nebo její vysvětlivky. Příklady: - Ptačí procházka. Je to nejjednodušší a nejkratší trasa a můžeš pozorovat ptáky. - Výlet k rozhledně. Myslím si, že by tam mohly být nejkrásnější výhledy a je to nejtěžší trasa. - Stezka k Žabímu potoku. Můžeš si tam udělat piknik a poobědvat. Můžeš se na cestě zastavit a sledovat ptáky a ptačí rezervaci. - Okruh kolem Vyhlídkového vrchu. Můžeš udělat výlet kolem staré pevnosti. Je to delší, tak si můžeš užít více památek.1 – Částečná odpověďŽák ke své volbě trasy uvede pouze jedno zdůvodnění. NEBO může uvést důvody dva, ty se však týkají stejné informace.Příklady: - Ptačí procházka. Zabere dvě hodiny. Je nejkratší. (Uvádí dvě zdůvodnění, avšak obě odkazují na délku trasy.)