74 OBJEVTE KOU ZLO VÝLETŮ – hodnocení Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 10 A B C D četnost odpovědí 3,2 5,6 5,3 84,3 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 84,3 85,5 83,1 mezinárodní průměr 60,4 61,6 59,3 Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. je schopen se orientovat v tabulce;2. chápe, že otázka souvisí s délkou tras;3. zapojí matematické dovednosti (výlet k rozhledně trvá dvojnásobek uvedeného času);4. vyvodí, která trasa je nejkratší, a vybere z nabídky odpovědí tu správnou.Popis: Žák pracuje s informacemi, které nalezne ve vysvětlivkách k mapě. Dokáže se v tabulce orientovat, chápe, jak souvisí informace o časové délce tras s otázkou, a vyvozuje, která trasa je nejkratší. Odpověď vybírá z nabídky možností. Z chybných odpovědí žáci nejčastěji vybírali možnost B: „Výlet k rozhledně,“ neboť ve vysvětlivkách pravděpodobně přehlédli, že u časového údaje je poznámka „jedna cesta“. V mezinárodním průměru vybra-lo tuto chybnou odpověď téměř 12 % žáků. Z evropských zemí mělo nejvyšší úspěšnost Finsko (88,2 %). Objevte kouzlo výletů: otázka č. 10 Postup porozumění: vyvozování závěrů Kteří lidé by nejsnáze zvládli výlet k rozhledně?A Lidé, kteří spěchají. B Lidé s malými dětmi.C Lidé, kteří rádi pozorují ptáky. D Lidé, kteří jsou zdatní a v dobré kondici.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. je schopen se orientovat v tabulce; 2. chápe, že otázka souvisí s náročností tras; 3. porovná obtížnost tras; 4. vyvodí, kteří lidé nejlépe zvládnou obtížnou trasu, a vybere z nabídky vyhovující odpověď. Popis: Opět jde o typ otázky s výběrem odpovědi. Žák stále pracuje s tabulkou vysvětlivek k jednotlivým trasám. Chápe souvislost mezi informacemi o náročnosti tras a jejich vhodností pro různé typy lidí. Najde infor-maci, že vybraná trasa je obtížná, a následně vyvozuje a vybírá odpověď. Nejvyšší úspěšnost měli u této otázky žáci Chorvatska (89,9 %), za kterými hned následovali žáci České republiky. Naopak nejnižší úspěšnost měly z evropských zemí Belgie, Polsko, Slovinsko a Švédsko (kolem 50 %). Z nevyhovujících odpovědí žáci nejčastěji vybírali možnost C: „Lidé, kteří rádi pozorují ptáky.“ V Polsku tuto odpověď zvolilo 37,2 % a na Slovensku 33,7 % žáků.