OBJEVTE KOU ZLO VÝLETŮ – hodnocení 73 1 Aby o mě neměli strach. 2 Kdyby se nám něco stalo, aby nás někdo našel. 3 Abyste si výlet užili a vrátili se za světla. 4 Protože se můžeš ztratit.Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 9 A B C D četnost odpovědí 81,7 7,6 2,5 7,2 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 81,7 81,2 82,3 mezinárodní průměr 71,6 72,9 70,3 Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. z několika vět vyvodí informaci, která je v textu obsažena implicitně;2. přesně zformuluje svůj závěr.Popis: V této otázce má žák z textu vyvodit, proč je důležité někomu před výletem sdělit čas návratu. Nalézt odpověď je celkem snadné. Pokud žák správně chápe souvislosti mezi informacemi, vyvozuje, že je to důležité sdělit pro případ, kdyby se nám něco přihodilo a potřebovali bychom pomoc. Někteří žáci však vyvozovali nesprávně, že sdělení souvisí s tím, aby o nás ostatní věděli. Nejlepší výsledky měli u této otázky žáci Finska a Rakouska (72,4 %) a dále Nizozemska (72,3 %).Objevte kouzlo výletů: hodnocení otázky č. 8 1 – Úplná odpověď Žák chápe, že mu někdo může pomoci v případě, že se něco stane (např. když se ti něco stane nebo se ztratíš) a nevrátí se včas.Příklady: - Protože když se nevrátíš včas, někdo bude vědět, že se něco stalo, a přivede pomoc. - V případě, že se ztratíš. (Pozitivní formulace, srovnejte s posledním příkladem kódu 0.)0 – Nevyhovující odpověďŽák nechápe, že výletník, který se nevrátí včas, je možná v nějakém nebezpečí (ztratil se nebo se dostal do problémů), nebo uvádí nepřesný nebo nevhodný důvod.Příklady: - Tak budou vědět, kdy se vrátíš. - Tak budou vědět, kde jsi. - Tak budou vědět, že ses neztratil. (Negativní formulace, srovnejte s posledním příkladem kódu 1.)Příklady odpovědí českých žáků – Objevte kouzlo výletů: otázka č. 8 Objevte kouzlo výletů: otázka č. 9 Postup porozumění: vyvozování závěrů Kterou trasu si vybereš, když chceš, aby byl výlet co nejkratší?A Ptačí procházku B Výlet k rozhledněC Stezku k Žabímu potoku D Okruh kolem Vyhlídkového vrchu