OBJEVTE KOU ZLO VÝLETŮ – hodnocení 69 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 3 2 1 0 9 četnost odpovědí 7,3 20,9 64,4 7,3 Úspěšnost celkem 2 dívky chlapci celkem 1 Česká republika 7,3 8,0 6,6 20,9 mezinárodní průměr 10,3 12,4 8,2 27,5 Objevte kouzlo výletů: otázka č. 3 Postup porozumění: interpretace Na které dvě věci uvedené v letáku je třeba myslet, když vyrážíte na výlet ve skupině?1. ...........................................................................................................................................................................................2. ...........................................................................................................................................................................................Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. najde v textu místa, kde se píše o skupinovém výletě; 2. vypíše z textu doporučení nebo využije informace k vlastní interpretaci.Popis: Žák pracuje s delší částí textu, dokáže se v něm správně orientovat a nalézt oddíly, které poskytují infor-mace související s výletem ve skupině. Nalezené informace využívá k vytvoření interpretace. Hodnocení otázky je rozděleno do dvou úrovní. Žák by měl v odpovědi uvádět jedno doporučení týkající se schopností a jedno doporučení týkající se zájmů všech členů skupiny. Pokud vybírá pouze obecná doporučení z letáku, která se netýkají výletu ve skupině, odpověď je nevyhovující. Tato otázka byla pro všechny země velmi obtížná. Přestože úroveň mezinárodního průměru byla velmi nízká, Česká republika nedosáhla ani této úrovně. Znění otázky, ve kterém je zvýrazněno slovo „skupina“, naznačuje, na co je třeba se při hledání odpovědi zaměřit. Potřebné informace obsahoval právě text, ve kterém se toto slovo vyskytovalo. Přesto pouze velmi nízké procento žáků u nás i v ostatních zemích vytvořilo úplnou odpověď. Pětina českých žáků napsala alespoň částečnou odpověď, tzn. že vyhledali pouze jedno doporučení k výletu ve skupině, a téměř dvě třetiny žáků uvedly nevyhovující odpověď. Obdobné rozložení výsledků jako Česká republika mělo Švédsko. Slovensko dosáhlo ve srovnání s Českou republikou výrazně lepších výsledků, zejména u částečných odpovědí (31,3 %). Nejvyšší úspěšnost měli žáci Finska, kteří uvedli 20,6 % úplných odpovědí a 33,5 % částečných odpovědí. Podobný výsledek mělo Dánsko (18,9 % úplných odpovědí a 40,3 % částečných odpovědí).Objevte kouzlo výletů: hodnocení otázky č. 3 2 – Úplná odpověď Žák uvádí dvě doporučení k výletu ve skupině; jedno se týká schopností a druhé zájmů členů skupiny.Příklady schopností: - Každý by měl být schopen to zvládnout. - Zvolte tempo toho nejpomalejšího. - Vyberte si trasu, která bude vhodná pro všechny. (schopnost)Příklady zájmů: - Vyberte si trasu, která bude vhodná pro všechny. (zájem) - Mělo by to být zábavné a zajímavé pro všechny. - Přihlédněte k přání všech.POZNÁMKA PRO HODNOTITELE: Obě správné odpovědi mohou být součástí jedné věty. Všimněte si, že „která bude vhodná pro všechny“ může být použito u obou doporučení, ale pouze jednou, nikoliv pro obě najednou.