Aby se žáci naučili vnímat v textech popisy přírody, můžeme např.:■ Dávat žákům předem připravené stručné popisy přírody a žádat, aby je přiřadili k vhodným obrázkům či fotografiím. ■ Pracovat s obrázky, fotografiemi či filmy, které zobrazují přírodní scenérie, a nechat žáky vymýšlet vhodné popisy. I v tomto případě je dobré dát žákům návodná slova či věty, z nichž mohou vybírat.■ Při dílnách čtení nechat žáky sledovat prostředí, ve kterém se příběh odehrává, a sdílet s ostatními, jaká prostředí se v knize objevují. Někdy zaměřit pozornost i na přírodní scenérie, popis počasí apod.Aby se žáci naučili posuzovat text, můžeme např.:■ Číst s žáky různé texty, ve kterých se objevuje stejný motiv (např. motiv slunce). Nechat žáky posuzovat, v jakém významu je motiv v textu použit, jaký význam nese.■ Při řízeném čtení i v jiných případech klást žákům otázky, které je na výskyt motivu v textu upozorní. Ptát se jich, co motiv zastupuje.■ Učit žáky vnímat, že každý text má svého autora, který napsal text s určitým záměrem.■ Nechat žáky porovnávat krátké texty na stejné téma napsané s různým záměrem autora.Aby se žáci naučili interpretovat chování postav a další aspekty příběhu, můžeme např.:■ Pracovat s tabulkou postav, do které si žáci z textu vypisují, co přesně postava říká a co dělá. Na základě těchto informací (důkazů z textu) interpretují, jaká je, jaké má vlastnosti.■ Využívat texty, ve kterých se objevují vyloženě kladné či záporné postavy. Postupně představovat žákům i postavy nejednoznačné.■ Vyvolat mezi žáky diskusi o charakteru postav. Žáci mají za úkol obhajovat chování postavy, nebo argumentovat proti ní. Vždy musejí svá tvrzení podpořit důkazy.■ Požádat žáky, aby své stanovisko k postavě vyjádřili na názorové škále. Každý žák pak zdůvodní, proč stojí tam, kde stojí. ■ Na základě četby požádat žáky o sepsání tzv. životabásně. V ní se pokusí interpretovat postavu na základě informací z textu i vlastních zkušeností.■ Pracovat se škálami postav. Žáci mají za úkol umístit různé postavy z textu na škálu, která sleduje různá kritéria (např. hodný – zlý, pracovitý – líný, poctivec – podvodník). Nad umístěním na škálu žáci diskutují.■ Při dílnách čtení žáci popisují vybranou postavu, sdílejí s ostatními svoje vnímání postavy, hledají na ní určité rysy podle zadání (např. kdy byla postava šťastná a proč).■ Žádat po žácích, aby k příkladům chování přiřazovali vlastnosti (např. člověk, který myslí jen na sebe, nestará se o ostatní, je sobecký).10 Č. otázky Metodická doporučení pro využití úlohy 62 LEŤ, ORLE, LEŤ – metod ika 11 7, 8, 9, 12