0 – Nevyhovující odpověďŽák neuvádí vhodný a správný popis povahy farmářova přítele nebo poskytuje vágní a obecný popis, který svědčí o nedostatečném porozumění textu. Nebo jsou v odpovědi informace z příběhu, které nemají žádnou souvislost s popisem přítelovy povahy.Příklady: - Je zlomyslný. Říká orlovi, že je slepice. (Tato odpověď popisuje farmáře, a ne jeho přítele.)Příklady odpovědí českých žáků – Leť, orle, leť: otázka č. 12 Metodika otázek Tabulka 4: Metodická doporučení k otázkám úlohy Leť, orle, leť 1 Chytrý. Poznal, že je to orel. 2 Farmářův přítel byl hodný. Nechal orla být orlem. 3 Byl chytrý a chtěl orla naučit létat. 4 Udržuje vše tak, jak má být. Orel nepatří zemi ale nebi. 5 Naučil orla létat.Aby se žáci naučili najít požadovanou informaci v textu, můžeme např.:■ Požadovat po žácích, aby zdůvodnili, že jimi vyhledaná informace je skutečně ta, o kterou jsme žádali.■ Co nejčastěji modelovat žákům, jak postupuje zdatný čtenář, když vyhledává informaci v textu.■ Učit žáky postupy, které vyhledávání informací usnadňují (např. rychle přelétnout text očima, všímat si klíčových slov).■ Při práci s textem klást žákům otázky různého typu (otevřené, uzavřené). ■ Učit žáky rozlišovat mezi otázkami „do textu“ (můžeme na ně najít v textu odpověď) a „za text“ (musíme zapojit vlastní zkušenosti a znalosti).■ Pracovat s žáky pomocí metody čtení s otázkami, kdy se žáci ve dvojicích střídají v roli tazatele a toho, kdo se snaží na otázku odpovědět.Aby se žáci naučili vyvozovat závěry z textu, můžeme např.:■ Při řízeném čtení žákům klást otázky mířící na vyvozování závěrů z textu. Hledat příležitosti, kdy je možné vyvodit více než jednu informaci.■ Často žákům modelovat, jak vyvozujeme implicitní informace z textu.■ Pracovat s obrázky či fotografiemi a ptát se žáků, co by na obrázku mohlo ještě být a proč. Žáci z kontextu vyvodí, co je skryto. Tento postup lze využít i pro vysvětlení toho, co znamená vyvozovat z textu.1, 2, 4, 5 Č. otázky Metodická doporučení pro využití úlohy LEŤ, ORLE, LEŤ – metod ika 61 3, 6