60 LEŤ, ORLE, LEŤ – hodnocení Leť, orle, leť: otázka č. 12 Postup porozumění: interpretace Jaký byl farmářův přítel, poznáš podle toho, co dělal.Popiš, jaký farmářův přítel byl, a uveď příklad, který to dokazuje..........................................................................................................................................................................................................Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1.najde v textu místa, kde postava něco dělá či říká;2.pochopí motivaci postavy a její roli v příběhu (přítel chce orla osvobodit); 3.porozumí celkovému smyslu příběhu; 4.na základě toho, co postava říká a dělá, a na základě vlastních zkušeností interpretuje, jaké vlastnosti má postava. Popis: Žák si během četby textu na základě informací a svých vlastních zkušeností vytváří představu o postavě farmářova přítele a chápe celkový smysl textu. Posuzuje a hodnotí jednání této postavy v různých situa- cích a určuje její výrazný povahový rys. Následně k vybranému povahovému rysu uvádí příklad toho, co farmářův přítel udělal, který tento povahový rys vysvětluje. Otázka byla pro žáky poměrně obtížná. V počtu úplných odpovědí byli žáci České republiky výrazně nad mezinárodním průměrem, mnohé evropské země za Českou republikou zaostaly. Méně než 20 % úplných odpovědí uvedli žáci Belgie, Francie, Malty, Německa a Slovinska. Slovensko dosáhlo stejného výsledku jako Česká republika. Téměř desetina českých žáků se o odpověď vůbec nepokusila. V mezi- národním průměru odpovídaly výrazně lépe dívky než chlapci (např. v Portugalsku odpovědělo vyhovu-jícím způsobem 46,1 % dívek a 30,1 % chlapců). V České republice byly jejich výkony vyrovnané. Leť, orle, leť: hodnocení otázky č. 12 2 – Úplná odpověďŽák uvádí jeden přijatelný povahový rys farmářova přítele (vytrvalý, tvrdohlavý, hodný, chytrý, hezky se choval ke zvířatům atd.). Tento povahový rys dokládá příkladem toho, co farmářův přítel udělal. Příklady: - Byl odhodlaný. Pokoušel se naučit orla létat. - Byl chytrý. Uvědomil si, že musí vzít orla do hor, aby ho přinutil létat. - Je to člověk, který se nevzdává. Šel podruhé do farmářova domu, aby přesvědčil orla, že je orel. - Byl hodný na zvířata. Chtěl, aby byl orel volný.1 – Částečná odpověďŽák uvádí jeden přijatelný povahový rys. Nebo dokládá povahový rys farmářova přítele tím, že uvede příklad toho, co farmářův přítel udělal, aniž by tento povahový rys uvedl.Příklady: - Je hodný na zvířata. - Vezme orla, aby viděl slunce a odletěl a nikdy nežil mezi slepicemi.Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 12 2 1 0 9 četnost odpovědí 41,9 31,5 16,4 9,5 Úspěšnost celkem 2 dívky chlapci celkem 1 Česká republika 41,9 41,4 42,4 31,5 mezinárodní průměr 29,4 32,8 26,2 32,4