Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 11 A B C D četnost odpovědí 64,6 9,3 22,3 1,8 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 64,6 66,3 62,9 mezinárodní průměr 56,9 57,9 55,9 LEŤ, ORLE, LEŤ – hodnocení 59 0 – Nevyhovující odpověď Žák neuvádí žádné slovo ani žádnou větu ze seznamu. V odpovědi se opakují slova z otázky. Příklady: - východ slunce - svítání - krásný SEZNAM slov z příběhu, která popisují krásu nebe při svítání K tomu, aby žák získal kód za úplnou odpověď, stačí, když uvede kterékoli z podtržených slov, přitom může uvést navíc i další slova z citované věty. Ignorujte drobné odlišnosti v citaci, pokud je jasné, co se tím myslí.Obláčky na nebi se nejprve zbarvily dorůžova a pak se začaly zlatě třpytit. Slunce majestátně vycházelo.První sluneční paprsky se prodraly přes vrchol hory a celý svět náhle vzplál světlem.Příklady odpovědí českých žáků – Leť, orle, leť: otázka č. 10 Leť, orle, leť: otázka č. 11 Postup porozumění: posuzování textu Proč bylo vycházející slunce v příběhu důležité?A Probudilo v orlovi touhu létat. B Vládlo nebesům.C Zahřálo orlovi peří. D Osvětlovalo horské stezky.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1.najde v textu místa, kde se píše o slunci;2. rozpozná, které pasáže o slunci jsou důležité pro pochopení smyslu textu;3. dokáže posoudit, která z nabízených odpovědí nejlépe vystihuje význam slunce v příběhu.Popis: V této otázce je velmi důležité, aby žák správně určil místa v textu, kde může nalézt informace souvise-jící s vycházejícím sluncem. Tyto informace porovnává a hodnotí, které z nich nejlépe vystihují význam vycházejícího slunce pro to, aby orel opět vzlétnul. Přibližně třetina žáků České republiky nerozpoznala, která část textu souvisí s klíčovým významem slunce v příběhu, a téměř čtvrtina vybrala chybně možnost C: „Zahřálo orlovi peří.“ 1 Vzplál, život, vládne, světlo, majestátně, září 2 Mraky zrůžověly a pak zezlátly. Slunce osvítilo zem a ukázalo barvy země. 3 První záblesky světla a zlatý třpyt. 4 Dává život světu, vládne nebesům, dává světlo novému dni.