1 1. Aby orel viděl slunce.2. Aby orel poznal rozdíl mezi zemí a nebem.2 1. Protože ho tam farmář našel.2. A chtěl, aby orel viděl slunce a aby se orel vydal za ním.3 1. Protože chtěl, aby orel pocítil teplo slunce.2. A aby zjistil, že ho vítr unáší.4 1. Protože tam patří.2. On má létat.Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 10 1 0 9 četnost odpovědí 46,7 41,4 11,8 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 46,7 54,0 39,5 mezinárodní průměr 56,4 60,7 52,2 58 LEŤ, ORLE, LEŤ – hodnocení Příklady odpovědí českých žáků – Leť, orle, leť: otázka č.9 Leť, orle, leť: otázka č. 10 Postup porozumění: posuzování textu Najdi a opiš slova, která popisují krásu nebe při svítání. .........................................................................................................................................................................................................Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1.má zkušenosti s tím, jakým způsobem autoři popisují krásu přírody;2.najde v textu různá místa, kde autor líčí nebe při svítání;3.opíše z textu slova či věty, které se týkají krásy nebe.Popis: Žák musí v této otázce nejdříve vyhledat odpovídající část textu a posoudit, které informace s otázkou souvisejí. Uvažuje o textu a dokáže rozpoznat, které výrazy autor použil k vyjádření krásy nebe při svítání. Autor se k popisu krásy nebe vrací opakovaně, popis se tedy objevuje v několika různých odstavcích. U této otázky zaměřené na posuzování textu byla úspěšnost českých žáků pod úrovní mezinárodního průměru. Vyhovujícím způsobem odpověděla pouze necelá polovina žáků, vyskytovalo se tedy mnoho chybných odpovědí. Nejlépe si vedli žáci Hongkongu (89,2 %), vysoké úspěšnosti dosáhli rovněž žáci Singapuru (79,5 %), Portugalska a Ruska (76,2 %). Přestože odpověď bylo možné nalézt v několika částech textu, žáci často nebyli schopni požadovaná slova vyhledat a opsat. Dívky si ve většině zemí počínaly mnohem lépe než chlapci. Zajímavé je, že poměrně velké procento českých žáků se o odpověď ani nepokusilo (podobně ve Francii – 16,1 % žáků). Leť, orle, leť: hodnocení otázky č. 10 1 – Úplná odpověďŽák uvádí kterékoli slovo nebo kteroukoli větu ze seznamu. Příklady: - růžové obláčky - majestátně - zlatavý třpyt - vzplál světlem