LEŤ, ORLE, LEŤ – hodnocení 57 Proč vzal farmářův přítel orla do hor, když chtěl, aby vzlétl? Uveď dva důvody.1. ...........................................................................................................................................................................................2. ...........................................................................................................................................................................................Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1.najde v textu všechna místa, která popisují, co vzlétnutí orla napomohlo (např. vítr, který orla zvedá);2.na základě vlastních zkušeností a důkazů v textu interpretuje, jakou motivaci měla postava ke svému chování.Popis: V této otázce žák pracuje s významem delší části textu. Během četby porovnává informace, propo-juje je s vlastními zkušenostmi a snaží se komplexněji porozumět motivu jednání farmářova přítele. Následně formuluje vlastní interpretaci. V této otázce se mohou interpretace žáků lišit, neboť vycházejí z jejich zkušeností a názorů. Tato otázka byla pro všechny země velmi obtížná. Nejvyšší úspěšnosti dosáhli žáci Singapuru (30,9 %) a Maďarska (30,5 %). Pouze necelá pětina žáků České republiky dokázala propojit informace a uvést úpl-nou odpověď obsahující oba důvody chování farmářova přítele. Více než dvě pětiny českých žáků uvedly částečnou odpověď. Leť, orle, leť: hodnocení otázky č. 9 2 – Úplná odpověď Žák uvádí dva důvody, které mohou odkazovat na slunce, na hory jako přirozené prostředí orla nebo na horské výšiny blízko oblohy. Viz seznam vhodných důvodů.POZNÁMKA PRO HODNOTITELE: Obě správné odpovědi mohou být uvedeny v jedné větě.1 – Částečná odpověďŽák uvádí jeden důvod, který může odkazovat na slunce, na hory jako přirozené prostředí orla nebo na horské výšiny blízko oblohy. Viz seznam vhodných důvodů.0 – Nevyhovující odpověďŽák může uvádět spíše důvod, proč by měl orel létat, než to, proč ho vzali do hor.Příklad: - Aby dokázal, že je to orel.Žákovo zdůvodnění je vágní nebo nepřesné nebo žák pouze opakuje část otázky.Příklady: - Usnadnit mu létání. - Aby ho přinutil letět.SEZNAM důvodů, proč vzal farmářův přítel orla do hor POZNÁMKA PRO HODNOTITELE: Aby žák získal kód za úplnou odpověď, může uvést kterékoliv dva příklady (jejich parafráze) z následujícího seznamu. Aby viděl slunce (východ slunce) / aby ucítil teplo slunce / aby následoval slunce. Aby pocítil, jak ho zvedá vítr. Aby byl ve svém přirozeném prostředí / tam, kam patří / kde byl nalezen. Aby se dostal blíže k nebi / aby se dostal výše.