1 Že nemá běhat po zemi jako slepice, ale má plachtit a lítat ve vzduchu. 2 Aby se nechoval jako slepice, aby byl svobodný. 3 Že musí vzlétnout. 4 Že by neměl být na zemi, ale ve vzduchu. 5 Je králem všech ptáků, létá nejrychleji.Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 8 A B C D četnost odpovědí 5,3 8,3 28,2 57,9 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 57,9 60,2 55,7 mezinárodní průměr 45,8 46,7 44,9 56 LEŤ, ORLE, LEŤ – hodnocení Příklady odpovědí českých žáků – Leť, orle, leť: otázka č. 7 Leť, orle, leť: otázka č. 8 Postup porozumění: interpretace Proč se farmář při první návštěvě svého přítele prohýbal smíchy?A Orel byl moc těžký, aby mohl létat. B Orla bylo obtížné chytit.C Orel vypadal jinak než slepice. D Orel dokázal, že má farmář pravdu.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1.najde v textu klíčové místo (farmář se prohýbá smíchy);2.chápe, že každé chování postavy má svou příčinu;3. přiřadí k chování postavy správnou příčinu (vybere z nabízených odpovědí).Popis: Žák zpracovává význam textu, porovnává různé informace, které klade do souvislostí, a objasňuje si farmářovo chování. Chápe, že těžiště odpovědi se nachází ve větě „Vždyť jsem ti povídal, že to je slepice.“ Aby žák nemusel vytvářet vlastní složitou odpověď, má možnost výběru z nabídky čtyř odpovědí. Nejvyšší úspěšnost měli u této otázky žáci Hongkongu (72,2 %) a Ruska (67,8 %). Naopak nejhorší výsledky měli žáci Maroka (12,4 %), z evropských zemí žáci Belgie a Norska (kolem 20 %). Více než čtvrtina českých žáků vybrala nevyhovující odpověď C: „Orel vypadal jinak než slepice.“ Tito žáci nepocho-pili příčinu farmářova chování. V mezinárodním průměru žáci relativně často volili nevyhovující odpověď A: „Orel byl moc těžký, aby mohl létat“ (v Norsku 23 %).Leť, orle, leť: otázka č. 9 Postup porozumění: interpretace Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 9 2 1 0 9 četnost odpovědí 19,2 41,5 34,9 4,4 Úspěšnost celkem 2 dívky chlapci celkem 1 Česká republika 19,2 20,9 17,4 41,5 mezinárodní průměr 16,8 18,2 15,5 35,6