Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 6 A B C D četnost odpovědí 85,9 1,4 2,6 9,9 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 85,9 89,4 82,6 mezinárodní průměr 69,5 71,1 67,9 1 1. Když ho přítel zvedl, skočil zpět za slepicemi.2. Začal něco zobat stejně jako slepice.2 1. Když chtěl, aby vzlétlo, vrátilo se ke slepicím a začalo zobat zrní.2. Nechtělo vzlétnout. Bylo zvyklé cupitat v kurníku a zobat zrní.3 1. Když orel uviděl, že slepice něco zobou, hned seskočil k nim.2. Neuměl tak dobře létat.4 1. Nechtěl létat.2. Zobal jako slepice.54 LEŤ, ORLE, LEŤ – hodnocení Příklady odpovědí českých žáků – Leť, orle, leť: otázka č. 5 Leť, orle, leť: otázka č. 6 Postup porozumění: vyvozování závěrůCo udělal farmářův přítel, když se setkal s orlem poprvé a chtěl, aby vzlétl?A Zvedl ho nad hlavu. B Postavil ho na zem. C Vyhodil ho do vzduchu. D Odnesl ho do hor.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. najde místo v textu, kde je popsána první návštěva přítele; 2. propojí informace z textu;3. vyvodí, která z nabízených odpovědí souvisí s prvním pokusem o vzlétnutí.Popis: K zodpovězení této otázky musí být žák schopen orientovat se v textu a správně určit, která část vypovídá o prvním pokusu farmářova přítele přinutit orla vzlétnout. Propojuje navzájem související informace a na základě pochopení jejich významu vyvozuje, že slova „zvedl ho nad hlavu“ vystihují to, co farmářův přítel udělal při prvním pokusu přimět orla k letu. Žák vybírá správnou odpověď z nabídky čtyř možností. Tato otázka nebyla pro české žáky obtížná. V jejím řešení dosáhli nejvyšší úspěšnosti ze všech zemí. Z nevyhovujících odpovědí žáci nejčastěji vybírali možnost D: „Odnesl ho do hor.“ Tito žáci nepochopili, které informace souvisejí s prvním pokusem farmářova přítele, přeskočili klíčové místo v textu a pracovali s následující stránkou. Leť, orle, leť: otázka č.7 Postup porozumění: interpretace Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 7 2 1 0 9 četnost odpovědí 41,9 39,2 14,2 4,8 Úspěšnost celkem 2 dívky chlapci celkem 1 Česká republika 41,9 46,7 37,1 39,2 mezinárodní průměr 41,7 45,8 37,7 29,2