Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 3 A B C D četnost odpovědí 74,5 21,0 3,5 0,9 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 74,5 76,1 73,0 mezinárodní průměr 63,6 64,3 62,9 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 4 A B C D četnost odpovědí 1,6 0,8 97,2 0,5 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 97,2 97,5 96,9 mezinárodní průměr 87,9 89,3 86,5 52 LEŤ, ORLE, LEŤ – hodnocení Leť, orle, leť: otázka č. 3 Postup porozumění: vyvozování závěrůCo v příběhu dokazuje, že se farmář choval k orlímu mláděti opatrně?A Nesl orlí mládě v obou rukou. B Přinesl orlí mládě své rodině. C Vrátil orlí mládě do hnízda. D Hledal orlí mládě na břehu řeky.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. rozumí spojení slov chovat se k někomu opatrně; 2. je schopen si na základě zkušeností představit, jak se takové chování konkrétně projevuje;3. z kontextu vyvodí, která z nabízených možností je příkladem takového chování.Popis: V této otázce musí žák rozpoznat, které informace v textu souvisejí s otázkou, musí je propojit a porozumět jejich vzájemným souvislostem. Měl by chápat, že věta „vzal ptáče do obou rukou“ poukazuje na farmářovo opatrné chování k orlímu mláděti, a následně vybrat správnou odpověď. Žáci České republiky se umístili nad mezinárodním průměrem, přesto 21 % žáků (v mezinárodním průměru 27,2 %, ve Švédsku dokonce 55,9 %) zvolilo nevyhovující odpověď B: „Přinesl orlí mládě své rodině.“ Tito žáci pravděpodobně nepochopili, se kterou částí textu a se kterou větou otázka souvisí, nebo nerozuměli slovnímu spojení chovat se k někomu opatrně. Nejlepší výsledky měli u této otázky žáci Se- verního Irska (85,8 %) a Tchaj-wanu (85,5 %). Leť, orle, leť: otázka č. 4 Postup porozumění: vyhledávání informací Co farmář udělal s orlím mládětem, když ho přinesl domů?A Naučil ho létat. B Pustil ho na svobodu. C Vychovával ho jako slepici. D Postavil mu nové hnízdo.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. najde v textu větu, která obsahuje odpověď na otázku; 2. vybere z nabízených odpovědí tu správnou.Popis: Žák rozpozná, které informace v textu souvisejí s otázkou. K vyhledání odpovědi mu postačí bezprostřední porozumění textu. Hledaná informace je zde přímo uvedena. Zodpovězení otázky navíc usnadňuje typ otázky s výběrem odpovědi. U této otázky Česká republika dosáhla nejlepšího výsledku ze všech zemí.