Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 1 A B C D četnost odpovědí 94,9 0,1 0,5 4,4 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 94,9 94,9 95,0 mezinárodní průměr 89,2 90,9 87,5 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 2 A B C D četnost odpovědí 18,7 5,8 72,4 3,0 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 72,4 77,1 67,7 mezinárodní průměr 73,1 74,9 71,2 LEŤ, ORLE, LEŤ – hodnocení 51 Hodnocení úlohy Leť, orle, leťÚčel čtení: čtení pro získávání literární zkušenosti Leť, orle, leť: otázka č. 1 Postup porozumění: vyhledávání informací Co se farmář vydal hledat na začátku příběhu?A tele B pastýře C skalnaté útesy D orlí mláděCo otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. najde v textu větu, která obsahuje odpověď na otázku; 2. vybere z nabízených odpovědí tu správnou.Popis: V této otázce žák pracuje s úvodní částí textu. Nalézá konkrétní informaci, která je přímo uvedena v první větě textu, a vybírá správnou odpověď z nabídky čtyř odpovědí. Otázka byla obecně pro žáky jednoduchá. Nejlépe odpovídali žáci Ruska (98,6 %) a Chorvatska (97,8 %). Leť, orle, leť: otázka č. 2 Postup porozumění: vyhledávání informací Kde farmář našel orlí mládě?A v hnízdě B podél řeky C na skalním výběžku D v rákosí Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. najde v textu místo, kde je popsáno prostředí, kde se postava pohybovala; 2. propojí informace z několika po sobě jdoucích vět a vybere správnou odpověď.Popis: Žák vyhledává informaci v úvodní části příběhu. Požadovaná informace zde není formulována přímo, ale žák ji při pečlivé četbě nalezne. Odpověď mu usnadňuje nabídka výběru odpovědi ze čtyř možností. Čeští žáci byli v této otázce mírně pod úrovní mezinárodního průměru. Téměř 20 % žáků vybralo nevyho-vující odpověď A: „v hnízdě“ (v mezinárodním průměru pouze 11,9 %). Tito žáci nepropojili správně informa- ce z úvodní části textu nebo odpovídali na základě vlastního úsudku a svých zkušeností bez použití textu.