42 KOLÁČ PRO NEPŘÍTELe – metod ika Aby se žáci naučili hledat příčinu a následek, můžeme např.:■ Pracovat s krátkými texty, ve kterých jsou příčina a následek jasně uvedeny. ■ Odhalovat žákům při modelování, jak nám znalost této struktury pomáhá při porozumění textu.■ Seznamovat žáky i s dalšími obvyklými strukturami textu a jejich zákonitostmi (posloupnost; porovnávání a kontrast; problém a řešení; popis).Aby se žáci vciťovali do postav a představovali si jejich situaci, můžeme např.:■ Dramatizovat části textů, při reflexi se žáků ptát, jak se cítili v kůži postavy.■ Využívat různé formy záznamů z četby, při nichž mohou žáci nacházet souvislosti mezi tím, co se stalo postavě, a tím, co zažili oni. ■ Modelovat, jak si vytváříme ve své mysli představy určité situace z textu. Vyzývat žáky, aby své představy popsali a porovnali s tím, co nám autor prozradil později.+ metodická doporučení k otázkám 12, 13, 14, 15 Aby se žáci naučili interpretovat chování postav či jejich charakter, můžeme např.:■ Pracovat s tabulkou postav, do které si žáci z textu vypisují, co přesně postava říká a co dělá. Na základě těchto informací (důkazů z textu) interpretují, jaká postava je, jaké má vlastnosti.■ Využívat texty, ve kterých se objevují vyloženě kladné či záporné postavy. Postupně představovat žákům i postavy nejednoznačné.■ Vyvolat mezi žáky diskusi o charakteru postav. Žáci mají za úkol obhajovat chování postavy, nebo argumentovat proti ní. Vždy musejí svá tvrzení podpořit důkazy.■ Požádat žáky, aby své stanovisko k postavě vyjádřili na názorové škále. Každý žák pak zdůvodní, proč stojí tam, kde stojí. ■ Na základě četby požádat žáky o sepsání tzv. životabásně. V ní se pokusí interpretovat postavu na základě informací z textu i vlastních zkušeností.■ Pracovat se škálami postav. Žáci mají za úkol umístit různé postavy z textu na škálu, která sleduje různá kritéria (např. hodný – zlý, pracovitý – líný, poctivec – podvodník). Nad umístěním na škálu žáci diskutují.■ Při dílnách čtení žáci popisují vybranou postavu, sdílejí s ostatními svoje vnímání postavy, hledají na ní určité rysy podle zadání (např. kdy byla postava šťastná a proč).Aby se žáci naučili posuzovat text, můžeme např.:■ Číst s žáky různé texty, ve kterých se objevuje stejný motiv (např. motiv slunce). Nechat žáky posuzovat, v jakém významu je motiv v textu použit, jaký význam nese.■ Při řízeném čtení i v jiných případech klást žákům otázky, které je na výskyt motivu v textu upozorní. Ptát se jich, co motiv zastupuje.■ Učit žáky vnímat, že každý text má svého autora, který napsal text s určitým záměrem.■ Nechat žáky porovnávat krátké texty na stejné téma napsané s různým záměrem autora.5 10, 11 12, 13,14, 15 Č. otázky Metodická doporučení pro využití úlohy 16