KOLÁČ PRO NEPŘÍTELe – metod ika 41 Metodika otázek Tabulka 3: Metodická doporučení k otázkám úlohy Koláč pro nepřítele Aby žáci vnímali vypravěče příběhu, můžeme např.:■ Vyhledávat texty, které jsou vyprávěny jednou z postav, a ukazovat žákům pomocí modelování, jaká vodítka pro odhalení vypravěče nám autor textu poskytnul.■ U krátkých textů s vypravěčem – postavou po žácích žádat, aby označili tvrzení, která by vypravěč odsouhlasil. Žáci se tím učí vnímat perspektivu vypravěče. Vypravěč vždy prezentuje svůj úhel pohledu. Můžeme jeho stanovisko sledovat a chápat.■ Nejprve používat označení postava, která vypráví příběh, u zdatnějších žáků nahradit pojmem vypravěč.■ V dílnách čtení vést žáky k vyhledávání vypravěče. Mohou ho charakterizovat, sepsat, co o sobě prozrazuje, co zatajuje. Žáci mohou určit, zda je vypravěčem některá z postav, nebo ne. ■ U známých příběhů a pohádek vyzývat žáky, aby vymýšleli varianty příběhu s vypravěčem z okruhu postav (pohádka O Červené karkulce vyprávěná vlkem, babičkou, myslivcem). Podobně u historek, které vymyslíme a které odrážejí zkušenost žáků (např. rozbil jsem sousedovi okno míčem), žáci vymýšlejí varianty s jiným vypravěčem, než kterého jsme uvedli my (soused, kamarád, maminka).Aby se žáci naučili propojovat informace v textu a vyvozovat, můžeme např.:■ Pokládat žákům otázky, na které je možné odpovědět jedině v případě, že si žáci propojí informace z různých částí textu (např. z různých odstavců či vět).■ Podněcovat žáky, aby si takové otázky kladli, např. při čtení s otázkami či při jiné práci s textem, jejímž cílem je naučit žáky klást si dobré otázky nad textem.■ Při řízeném čtení žákům klást otázky mířící na vyvozování z textu. Hledat příležitosti, kdy je možné vyvodit více než jednu informaci.■ Často žákům modelovat, jak vyvozujeme implicitní informace z textu.■ Pro nácvik dovednosti vyvozování využívat i komiks. Žáci vyjadřují explicitně, jaké informace chybějí mezi jednotlivými okénky, co nám autor neřekl doslova, protože věřil, že si slepá místa doplníme sami na základě zkušeností a vodítek, která nám dal.Aby se žáci naučili najít požadovanou informaci, i když je otázka na ni formulována jinými slovy, můžeme např.:■ Při práci s textem promýšlet otázky tak, abychom se neptali přesně stejnými slovy, která jsou použita v textu.■ Pokládat žákům obecnější otázky, na které mohou všichni hledat odpovědi ve vlastních textech (např. při dílně čtení). ■ Dávat žákům příležitost, aby zformulovali vlastními slovy, nač se otázka ptá. 1 2, 4, 9 3, 6, 7, 8 Č. otázky Metodická doporučení pro využití úlohy