40 KOLÁČ PRO NEPŘÍTELe – hodnocení 1 Že každý nepřítel může být přítel. 2 Že nepřítel může být hodný kamarád. 3 Ponaučení, že všechno jde po dobrém. 4 Když mě někdo někam nechce pozvat tak to neznamená, že nemůžeme být přátelé. 5 Že nemám mít žádného nepřítele. 6 Že se na první dojem nesmí dát.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. porozumí smyslu celého textu;2. vyvodí tzv. nosnou myšlenku textu. Zformuluje tuto myšlenku do podoby ponaučení.Popis:V této otázce se žákova pozornost přesouvá od pochopení významu celého příběhu k posouzení hlubšího vyznění textu. Žák kriticky porovnává význam textu se svými představami o světě a o mezilidských vztazích a rozpoznává hlavní poselství příběhu. Úspěšnost českých žáků byla u této otázky velmi nízká a nedosáhla úrovně mezinárodního průměru. Úplnou odpověď uvedla pouze necelá čtvrtina žáků a téměř polovina odpověděla nevyhovujícím způ- sobem. Kritické posouzení textu a hledání jeho hlubšího významu je pro naše žáky náročné, protože se s tímto postupem nesetkávají pravidelně. Nejvyšší úspěšnost měli žáci USA (49,5 %), Švédska (49,2 %) a Dánska (46,2 %).Koláč pro nepřítele: hodnocení otázky č. 16 1 – Úplná odpověďŽák hodnotí hlavní poselství nebo myšlenku příběhu a vyzdvihuje, že člověk před tím, než se rozhodne, zda je někdo jeho přítelem nebo ne, musí dát přátelství šanci, aby vůbec vzniklo, nebo v odpovědi naznačuje, že je možné změnit na druhého člověka názor.Příklady: - Nesuď druhé, dokud je nepoznáš. - Můžeš se skamarádit, když tomu dáš šanci. - Tvůj nepřítel se může stát tvým přítelem. - Zkus mít rád svého nepřítele. Může se stát tvým přítelem.0 – Nevyhovující odpověďŽák uvádí nepřijatelné hodnocení hlavního poselství nebo hlavní myšlenky příběhu. Může odkazovat na hlavní myšlenku, avšak příliš obecně, nebo může odkazovat na myšlenku, která pro příběh není ústřední.Příklady: - Chovej se ke každému hezky. - Neměl bys mít nepřátele. (Nesprávné zobecnění hlavního poselství.) - Nejez koláč pro nepřítele. - Není hezké nepozvat někoho na svou oslavu.Příklady odpovědí českých žáků – Koláč pro nepřítele: otázka č. 16