KOLÁČ PRO NEPŘÍTELe – hodnocení 39 1 Rozumný protože na začátku neřekl Tomovi, že ten koláč je obyčejný. Dospělý protože je to tatínek. 2 Tomův táta upekl koláč a je mlsný. 3 Udělal kamarádství a proto je úžasný. 4 Je moc hodný. Poslal Toma, aby si šel s Jakubem hrát. 5 Tomův tatínek nachytal Toma, že je to nějaký zvláštní koláč, když to byl úplně normální koláč.Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 16 1 0 9 četnost odpovědí 22,1 47,7 6,3 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 22,1 23,2 21,0 mezinárodní průměr 30,3 33,6 27,7 Příklady: - Byl starostlivý. - Byl hodný. - Byl to dobrý člověk. - Byl to fajn táta. - Měl o svého syna zájem. - Chtěl Tomovi pomoct. - Byl chytrý. Upekl koláč. („Upekl koláč“ není správný příklad zdůvodnění toho, že byl Tomův tatínek chytrý.)0 – Nevyhovující odpověďUvádí nesprávný popis povahových vlastností Tomova tatínka. Může uvádět obecný povahový rys, pro nějž nenalézá oporu v textu, nebo uvádí vágní popis, který ukazuje na nedostatečné pochopení příběhu.Příklady: - Tomův tatínek byl zlý. - Byl zmatený. (Tato odpověď popisuje Toma.) - Byl kuchař. Upekl koláč. („Byl kuchař“ není popis povahové vlastnosti.) Nebo žák uvádí příklad toho, co Tomův tatínek udělal, ale neuvádí povahový rys.Příklady: - Díky němu si Tom myslel, že koláč pro nepřítele funguje. - Udržel recept v tajnosti. - Řekl Tomovi, aby si hrál s Jakubem.Příklady odpovědí českých žáků – Koláč pro nepřítele: otázka č. 15 Koláč pro nepřítele: otázka č. 16 Postup porozumění: posuzování textu Jaké ponaučení si můžeš odnést z tohoto příběhu?.........................................................................................................................................................................................................