36 KOLÁČ PRO NEPŘÍTELe – hodnocení Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 13 A B C D četnost odpovědí 4,8 1,7 1,9 89,4 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 89,4 89,6 89,1 mezinárodní průměr 78,6 80,9 76,5 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 14 1 0 9 četnost odpovědí 55,5 36,6 5,8 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 55,5 53,3 57,9 mezinárodní průměr 49,7 51,7 47,8 Popis: Žák pracuje s významem celého textu, porovnává informace, klade si je do souvislostí a na základě svých zkušeností formuluje správnou interpretaci textu. Chápe celkové sdělení příběhu, tatínkův úmysl i to, že šlo o obyčejný koláč. Správnou odpověď vybírá z nabídky čtyř možností. Podobný výsledek jako Česká republika mělo u této otázky Rusko (73 %). Nejvyšší úspěšnosti dosáhli žáci USA (78,7 %). Z chybných odpovědí žáci nejčastěji vybírali odpověď C: „Že to bylo jeho nejoblíbenější jídlo,“ což dokazuje, že vůbec nepochopili celkový význam příběhu. Koláč pro nepřítele: otázka č. 13 Postup porozumění: posuzování textu Přečti si tuto větu ze závěru povídky:„Když jsme dojedli, Jakub mě pozval, abych si druhý den přišel hrát k nim.“ Co tato věta o chlapcích napovídá? A Že jsou stále přátelé. B Že si nechtějí hrát u Toma doma. C Že si chtěli dát ještě kousek koláče pro nepřítele. D Že by se z nich mohli stát kamarádi.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. porozumí změně v chování a pocitech postavy;2. je schopen vcítit se do hlavní postavy;3. zapojí vlastní zkušenosti, představí si situaci;4. hodnotí chování postav na základě informací v textu a vlastních zkušeností.Popis:Žák posuzuje celkové vyznění příběhu, vytváří si na základě četby své vlastní domněnky, chápe měnící se vztah Toma a Jakuba, ze kterých se začínají stávat kamarádi, a volí vhodné vysvětlení věty citované v otázce výběrem z nabízených odpovědí. Na základě úspěšnosti českých žáků lze konstatovat, že tato otázka pro ně nebyla obtížná. V mezinárod-ním průměru měly lepší výsledky dívky než chlapci, v České republice dosáhli chlapci a dívky vyrovnaných výsledků. Koláč pro nepřítele: otázka č. 14 Postup porozumění: interpretace