KOLÁČ PRO NEPŘÍTELe – hodnocení 35 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 11 A B C D četnost odpovědí 66,6 3,1 10,8 16,6 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 66,6 66,1 67,1 mezinárodní průměr 64,0 65,2 62,9 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 12 A B C D četnost odpovědí 72,6 4,7 14,8 5,1 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 72,6 75,0 70,2 mezinárodní průměr 55,5 58,1 53,1 Koláč pro nepřítele: otázka č. 11 Postup porozumění: vyvozování závěrůJak se Tom cítil, když tatínek před Jakuba postavil kousek koláče pro nepřítele?A vylekaně B spokojeně C překvapeně D zmateněCo otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. porozumí změně v chování a pocitech postavy;2. je schopen vcítit se do hlavní postavy;3. zapojí vlastní zkušenosti, představí si situaci;4. na základě informací v textu a vlastních zkušeností vyvodí závěr.Popis:Žák sleduje vývoj děje, chápe souvislost mezi informacemi, vžívá se do situace a správně vyvozuje pocit Tomova úleku. Na základě pochopení spojitosti s větou „Zatrnulo mi“ má vybrat vyhovující odpověď. Nejvyšší úspěšnost měli u této otázky žáci Finska (91,2 %). Z nevyhovujících odpovědí žáci nejčastěji vybírali odpověď D: „zmateně“. Na Slovensku vybralo tuto odpověď 23,8 % žáků, v Litvě dokonce 38 %.Koláč pro nepřítele: otázka č. 12 Postup porozumění: interpretace Co nechtěl tatínek o koláči pro nepřítele prozradit? A Že to byl obyčejný koláč. B Že chutnal odporně. C Že to bylo jeho nejoblíbenější jídlo. D Že byl koláč otrávený.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. pochopí, jakou motivaci měla pro své chování postava tatínka; 2. porozumí celkovému smyslu textu;3. interpretuje chování postavy na základě informací v textu a vlastních zkušeností.