34 KOLÁČ PRO NEPŘÍTELe – hodnocení 1 Že Jakub už není jeho nepřítel, ale přítel. 2 Nechová se jako nepřítel. 3 Že se zase skamarádili. 4 Že byl docela milý. 5 Že Jakub může být dobrý kamarád.Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 10 A B C D četnost odpovědí 1,0 4,9 88,5 3,6 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 88,5 89,8 87,3 mezinárodní průměr 76,3 78,2 74,4 0 – Nevyhovující odpověď V odpovědi není správně popsáno, co Toma překvapilo.Příklady: - Tom byl překvapený. - Jakub chtěl sníst koláč pro nepřítele.Příklady odpovědí českých žáků – Koláč pro nepřítele: otázka č. 9 Koláč pro nepřítele: otázka č. 10 Postup porozumění: vyvozování závěrůProč si u večeře začal Tom myslet, že by s tatínkem měli na koláč pro nepřítele zapomenout? A Tom se nechtěl o zákusek s Jakubem dělit. B Tom si myslel, že koláč pro nepřítele nebude fungovat. C Tom začínal mít Jakuba rád. D Tom chtěl, aby koláč pro nepřítele zůstal jeho tajemstvím.Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. porozumí změně v chování a pocitech postavy; 2. je schopen vcítit se do hlavní postavy;3. zapojí vlastní zkušenosti, představí si situaci;4. na základě informací v textu a vlastních zkušeností vyvodí závěr.Popis: Žák musí proniknout pod povrch přečtených informací a odkrýt nové souvislosti. Na základě pochopení průběhu děje si utváří představu o celkové situaci a následně vyvozuje odpověď, ze které vyplývá správné pochopení změny Tomova vztahu k Jakubovi. V této otázce dosáhli žáci České republiky velmi vysoké úspěšnosti. Procento nevyhovujících odpovědí bylo relativně nízké. Nejúspěšnější byli žáci Severního Irska (93,6 %).