KOLÁČ PRO NEPŘÍTELe – hodnocení 33 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 9 1 0 9 četnost odpovědí 77,0 16,9 6,0 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 77,0 77,8 76,2 mezinárodní průměr 65,7 68,5 63,0 Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. vnímá posloupnost textu (Tom jede k Jakubovi domů, pak se ve dveřích na něco zeptá); 2. najde v textu požadovanou informaci, i když je formulována jinými slovy („Nechceš si jít ven hrát?“).Popis: Žák nalezne odpovídající část textu, zhodnotí její význam a propojením informací vyvozuje, že si jel Tom s Jakubem hrát. Odpověď lze nalézt v textu, i když je formulována trochu jinak. Možnost výběru ze čtyř odpovědí žákovi pomáhá k výběru správné odpovědi. Distraktory jsou věrohodné, ale některé jsou v jasném rozporu s tím, co se explicitně píše v textu. Otázka nebyla pro české žáky obtížná. Z nevyhovujících odpovědí žáci nejčastěji vybírali odpověď A: „Aby pozval Jakuba na večeři.“ V mezinárodním průměru vybralo možnost A téměř 17 %, v Gruzii dokonce 36,6 % žáků. Koláč pro nepřítele: otázka č. 9 Postup porozumění: vyvozování závěrů Co překvapilo Toma na společně stráveném dni s Jakubem?.........................................................................................................................................................................................................Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. najde v textu požadované informace, i když nejsou jen na jednom místě;2. propojí informace. Buď jednu z nich opíše, nebo zobecní více informací a svými slovy je popíše.Popis:Žák chápe vývoj děje příběhu, zamýšlí se nad Tomovými pocity a vytváří vlastní odpověď, nebo identifi- kuje místo, kde může odpověď přímo najít. Chápe Tomovo překvapení, když si uvědomil, že Jakub je vlastně jiný, než se původně domníval. Žáci mohou tuto myšlenku formulovat různými způsoby. Nejvyšší počet úplných odpovědí uvedli žáci Nizozemska (88,4 %). Koláč pro nepřítele: hodnocení otázky č. 9 1 – Úplná odpověďŽák chápe, že se Tom s Jakubem cítil dobře. Může uvádět, že se Tomovi líbilo být s Jakubem, že Jakub nebyl tak špatný, jak si Tom myslel, nebo že se stali přáteli.Příklady: - Užil si s Jakubem docela dost legrace. - Docela dobře spolu vycházeli. - Jakub nakonec nebyl tak hrozný. - Jakub byl hodný. - Skamarádili se. - Byl to hezký den.