KOLÁČ PRO NEPŘÍTELe – hodnocení 29 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 5 2 1 0 9 četnost odpovědí 18,8 18,7 53,5 9,0 Úspěšnost celkem 2 dívky chlapci celkem 1 Česká republika 18,8 21,4 16,1 18,7 mezinárodní průměr 29,3 33,3 25,5 20,4 Koláč pro nepřítele: otázka č. 5 Postup porozumění: vyvozování závěrů Jaký měl Tom pocit, když poprvé ucítil koláč pro nepřítele?Vysvětli, proč měl takový pocit............................................................................................................................................................................................Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. najde větu, která popisuje pocit („To mě zmátlo.“);2. najde příčiny tohoto pocitu popsané v textu („Koláč pro nepřítele by přece takhle hezky vonět neměl.“), přičemž zapojí i vlastní zkušenosti, aby textu lépe porozuměl;3. popíše či z textu opíše, jaký měl Tom pocit, a připojí i zdůvodnění.Popis:Tato otázka sleduje schopnost žáka propojit informace z textu a správně z nich vyvodit důvod chlapcových pocitů. Žák má nejdříve najít explicitně uvedenou informaci, kterou následně propojuje s dalšími informa-cemi, a na základě vlastních představ a zkušeností dospěje k vyvození chlapcova zmateného pocitu. Hodnocení této otázky je rozděleno do dvou úrovní. K dosažení úplné odpovědi musí žák nejen zmínit chlapcův pocit zmatku či překvapení, ale musí tento pocit na základě textu vhodně zdůvodnit. Úspěšnost českých žáků byla velmi nízká. Z evropských zemí mělo podobný výsledek pouze Rakousko (17,9 %), naopak nejlépe si vedli žáci Severního Irska (50,7 %), Anglie (48,8 %) a Chorvatska (47,9 %). Z českých žáků se 9 % ani nepokusilo na otázku odpovědět (ve Francii neodpovědělo 10,8 % žáků). Koláč pro nepřítele: hodnocení otázky č. 5 2 – Úplná odpověďŽák chápe, že byl Tom zmatený, protože si myslel, že by koláč pro nepřítele měl smrdět, nebo že byl Tom překvapený, protože koláč, který upekl jeho tatínek, voněl. POZNÁMKA PRO HODNOTITELE: Žáci mohou vyjádřit Tomovy zmatené pocity nebo jeho překvapení různými způsoby.Příklady: - Byl zmatený, protože si myslel, že je koláč vyroben z nechutných věcí. - Nechápal to. Koláč měl chutnat hrozně. - Cítil se nejistý. Koláč pro nepřítele měl smrdět. - Byl překvapený, protože to vonělo opravdu hezky.1 – Částečná odpověď Žák chápe, že byl Tom zmatený nebo překvapený, když poprvé ucítil koláč pro nepřítele, ale nevysvětluje proč.Příklady: - Byl zmatený. - Divil se, co se děje.Nebo vysvětluje, že koláč pro nepřítele „měl smrdět“, ale nezmiňuje se o Tomově pocitu.Příklady: - Koláč pro nepřítele neměl vonět. - Myslel si, že koláč bude smrdět. - Myslel si, že bude hrozně smrdět, ale nesmrděl.