KOLÁČ PRO NEPŘÍTELe – hodnocení 25 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 1 A B C D četnost odpovědí 4,2 14,1 2,3 79,1 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 79,1 79,4 78,9 mezinárodní průměr 70,6 74,2 67,0 Přehled odpovědí českých žáků (%)otázka č. 2 1 0 9 četnost odpovědí 78,6 18,7 2,7 Úspěšnost celkem dívky chlapci Česká republika 78,6 77,4 79,7 mezinárodní průměr 70,4 73,0 67,9 Hodnocení úlohy Koláč pro nepřítele Účel čtení: čtení pro získávání literární zkušenosti Koláč pro nepřítele: otázka č. 1 Postup porozumění: posuzování textu Kdo vypráví tuto povídku?A Jakub B Táta C Standa D Tom Co otázka testuje?Zjišťuje, zda žák:1. v zadání porozumí tomu, že má označit vypravěče textu. Žák nemusí znát pojem vypravěč, ale musí vědět, že příběhy někdy bývají vyprávěny některou postavou a že se čtenář dívá na příběh z její perspektivy; 2. rozpozná všechny postavy příběhu (táta, Jakub, Tom). Postupně vyloučí všechny postavy, které příběh nevyprávějí, a postavy, které jsou jen zmíněny (Standa). Rozhoduje se podle průkazných gramatických jevů (např. „mého nejlepšího kamaráda Standy“; „Jakuba jsem neměl rád“);3. najde v textu alespoň jedno místo, které dokazuje, že je vypravěčem Tom (prvním z nich je: „Povím ti jedno, Tome, řekl mi.“).Popis: K nalezení vhodné odpovědi se žák musí v textu dobře orientovat a musí porozumět jeho významu. Odpověď není v textu uvedena přímo. Žák se v průběhu čtení úvodní části příběhu seznamuje se všemi postavami a správným uvažováním vysuzuje, které informace souvisejí s otázkou. Chápe, jak se děj vy-víjí, jaký je vztah mezi jednotlivými postavami, a na základě vodítek v textu správně identifikuje, kdo je vypravěčem povídky. Pro některé žáky mohla být otázka obtížnější, protože jsou zvyklí během čtení vyhledávat pouze hlavní postavu příběhu. Nejvyšší úspěšnosti ve výběru vyhovující odpovědi dosáhli žáci USA (88 %). Ve všech zemích dívky odpovídaly lépe než chlapci. V České republice byl jejich výkon téměř vyrovnaný. Chybnou odpověď B: „Táta“ zvolilo více než 14 % českých žáků, v Norsku to bylo 31,5 % žáků. Koláč pro nepřítele: otázka č. 2 Postup porozumění: vyvozování závěrůProč si na začátku povídky Tom myslel, že je Jakub jeho nepřítel?...........................................................................................................................................................................................