16 ukázk y otázek Výsledky českých žáků podle úrovní čtenářských dovedností Na celkové škále dosáhlo první – velmi vysoké úrovně 8 % českých žáků, druhé úrovně 42 %, třetí 37 % a čtvrté 11 %. Necelá 2 % českých žáků nedosáhla ani nízké – čtvrté úrovně. Česká republika má ve srovnání s řadou zemí poměrně nízké procento žáků, jejichž dovednosti dosahují nejvyšší úrovně obtížnosti.Ukázky otázek k jednotlivým úrovním čtenářských dovedností Ukázka č. 1 – otázka z nízké úrovněÚčel čtení: čtení pro získávání literární zkušenosti Postup porozumění: vyhledávání informací Popis: vyhledat explicitně vyjádřenou informaci, která se nachází na začátku textu Co se farmář vydal hledat na začátku příběhu?A tele B pastýře C skalnaté útesy D orlí mláděTato otázka byla prvním úkolem k literárnímu textu Leť, orle, leť (viz str. 43). Žák má v této otázce pracovat pouze s úvodní částí textu. K tomu, aby vybral z nabídky čtyř možností správnou odpověď, stačí vyhledat explicitně uvedenou informaci. Odpověď je přímo uvedena v první větě textu: „Jednoho dne se farmář vydal hledat ztracené tele.“ Otázka byla pro žáky velmi jednoduchá. Mezinárodní úspěšnost činila 89 %, v České republice odpovědělo správně 95 % žáků.Ukázka č. 2 – otázka ze střední úrovněÚčel čtení: čtení pro získávání a používání informací Postup porozumění: vyvozování závěrůPopis: určit hlavní sdělení letáku Jaká je hlavní informace, kterou ti leták přináší o pěších výletech?A J sou drahé a nebezpečné.B J sou nejlepším způsobem, jak pozorovat zvířata.C J sou zábavné a zdraví prospěšné.D J sou jen pro zkušené turisty.V této otázce k textu Objevte kouzlo výletů (viz str. 63) je úkolem žáka rozpoznat, která část textu obsahuje klíčové informace, a vyvodit, co je hlavním sdělením letáku. Tato otázka byla pro žáky poměrně jednoduchá. V mezinárodním průměru odpovědělo správně 76 % žáků, v České republice činila úspěšnost odpovědí 71 %.Ukázka č. 3 – otázka z vysoké úrovněÚčel čtení: čtení pro získávání literární zkušenosti Postup porozumění: interpretace Popis: propojit informace z textu a prokázat porozumění motivu jednání postavy