14 PREZENTACE VÝSLEDKŮ 625 Velmi vysoká úroveň l nalézt a interpretovat složitou informaci z různých částí textu a nalézt vysvětlení v textu l integrovat myšlenky a argumenty z textu za účelem pochopení hlavní myšlenky l interpretovat události příběhu a chování postav za účelem vysvětlení příčin, důvodů (pohnutek), které je k jednání vedly l propojit informace z textu, vysvětlit je, interpretovat jejich význam nebo sestavit jejich sled Body Čte nářsk é doved nosti Při práci s informačními texty žáci umějí:Při práci s literárními texty žáci umějí:550 Vysoká úroveň l posoudit různé prvky textu (např. souvislý text, tabulku, mapu) a vysvětlit jejich úlohu v textu l vyhledat a odlišit podstatné skutečnosti a detaily v textu l vyhledat a rozpoznat požadované informace v náročném textu nebo ve složité tabulce l vyvozovat závěry a na základě textu vysvětlit události, jednání, pocity či chování postav l vysvětlit text na základě pochopení logické struktury textu l interpretovat a propojit události příběhu a jednání postav z různých částí textu l interpretovat souvislosti mezi informacemi v textu na základě propojení souvislého textu s dalšími prvky, jako je např. obrázek nebo mapa l hodnotit význam jednotlivých událostí a jednání postav v celém příběhu l provést zobecnění na základě posouzení obsahu a dalších prvkůl rozpoznat určité jazykové prostředky (např. metaforu)475 Střední úroveň l vyhledat explicitně vyjádřené informace (události, pocity)l nalézt dvě nebo tři informace zmíněné v textu l vyvodit závěry ohledně vlastností, pocitů a pohnutek chování hlavních postav l použít nadpisy, text v rámečku a ilustrace k vyhledání určité části textu l interpretovat zřejmé důvody a příčiny a jednoduše je vysvětlit l rozpoznat jednotlivé jazykové styly a jazykové prostředky 400 Nízká úroveň l vyhledat v textu explicitně vyjádřenou detailní informaci l vyhledat a reprodukovat explicitně uvedené informace, které jsou snadno dostupné (např. na začátku textu nebo v přesně vymezené části textu) 4 KRAMPLOVÁ, I., Národní zpráva PIRLS 2011, Česká školní inspekce, Praha, 2012, s. 10.Tabulka 1: Čtyři úrovně čtenářských dovedností4