PREZENTACE VÝSLEDKŮ 13 Posuzování textu Při posuzování textu se centrum pozornosti čtenáře přesouvá od porozumění významu ke kritickému uvažování o textu samém. Čtenáři mohou posuzovat obsah i formální stránku textu. Při posuzování obsahu čtenář porovnává význam textu (pochopený na základě interpretace) se svými představami o světě a podle toho zaujímá určité stanovisko k tomu, co text popisuje, přičemž může jít o stanovisko odmítavé, souhlasné nebo neutrální. Když čtenář posuzuje formu textu, zajímá ho způsob, jímž je význam zprostředkován. Přitom čerpá ze svých vědomostí o typech textů a jejich stavbě, ze znalosti pravidel jazyka a jeho používání. Může hodnotit vhodnost či přiměřenost prostředků, které autor použil ke sdělení nějaké informace, myšlenky nebo pocitu, může uvažovat o autorově záměru či o jeho obratnosti. Dovednost posuzovat formální prvky textu je závislá na rozsahu dosavadní četby a na obeznámenosti s jazykem.Příklady činností, které lze charakterizovat jako posuzování textu:• posouzení věrohodnosti popisovaných událostí,• popsání prostředků, které autorovi umožnily vytvořit neočekávaný konec příběhu,• posouzení úplnosti nebo srozumitelnosti informací uvedených v textu,• rozpoznání autorova názoru na hlavní téma textu.Ukázka otázky zaměřené na posuzování textu: J aké ponaučení si můžeš odnést z tohoto příběhu? .........................................................................................................................Popis: Žákova pozornost se přesouvá od pochopení významu celého příběhu k posouzení hlubšího vyznění textu. Žák by měl s využitím svých zkušeností a představ o světě zhodnotit význam textu a rozpoznat hlavní poselství příběhu.3 PREZENTACE VÝSLEDKŮVýsledky žáků jednotlivých zemí jsou v šetření PIRLS prezentovány dvěma různými způsoby:1. Pomocí skórů (počtu bodů) na škálách výsledků, které vyjadřují úspěšnost žáků při řešení testových úloh.Kromě srovnání úspěšnosti žáků na jedné celkové škále čtenářské gramotnosti je k dispozici i srovnání na dílčích škálách pro účely čtení a postupy porozumění. 2. Pomocí čtyř stanovených úrovní čtenářské gramotnosti, které poskytují podrobnou informaci o tom, do jaké míry si žáci osvojili čtenářské kompetence.Úrovně byly stanoveny na základě výsledků všech testovaných žáků. Žáci na první úrovni dosahují nejvyšších výsledků a zvládají nejsložitější dovednosti, žáci na čtvrté úrovni dosahují nejnižších výsledků a ovládají pouze nejjednodušší čtenářské dovednosti. Jsou však žáci, kteří nedosahují ani této čtvrté úrovně čtenářských dovedností (v roce 2011 nedosáhla čtvrté úrovně necelá 2 % českých žáků). Analýza žákovských odpovědí na testové otázky umožnila vymezit dovednosti, které žáci na každé z těchto úrovní ovládají. Následující tabulka uvádí podrobný popis dovedností v jednotlivých úrovních včetně bodových hodnot, které je vymezují.