12 ZJIŠŤOV ANÉ post upy porozumění Vyvozování závěrůAby čtenáři pochopili význam textu, musí proniknout k jeho hlubší podstatě a domýšlet si skutečnosti, které v něm nejsou výslovně uvedeny. Zdatní čtenáři vyvozují tento druh závěrů automaticky. Propojují informace obsažené v textu a chápou jejich vzájemnou souvislost, i když není v textu přímo vyjádřena. U tohoto postupu již čtenář překračuje úroveň věty nebo slovního spojení a pracuje s několika větami, s odstavcem nebo i s celým textem (v případě, že je nutné propojit celkový význam textu s významem jeho části).Příklady činností, které lze charakterizovat jako vyvozování závěrů:• pochopení příčinné souvislosti mezi dvěma událostmi, • vyvození hlavní myšlenky na základě řady tvrzení, • určení osoby nebo věci, které v textu zastupuje zájmeno, • nalezení zobecněných vyjádření v textu, • popsání vztahu mezi dvěma postavami.Ukázka otázky zaměřené na vyvozování závěrů: Proč si na začátku povídky Tom myslel, že je Jakub jeho nepřítel? .........................................................................................................................Popis: V této otázce by měl žák z textu pochopit souvislosti mezi jednotlivými událostmi a vyvodit alespoň jeden z možných důvodů chlapcových pocitů.Interpretace Při interpretaci se čtenáři snaží o přesnější nebo komplexnější porozumění textu jeho propojením s vlastní-mi zkušenostmi. Vytvářejí souvislosti, které nejenže nejsou zcela zjevné, ale navíc připouštějí výklad závislý na zkušenostech a názorech daného čtenáře. Proto se interpretace textu může mezi jednotlivými čtenáři na základě jejich vědomostí a zkušeností lišit.Příklady činností, které lze charakterizovat jako interpretaci:• rozpoznání celkového poselství nebo hlavního tématu textu,• posouzení jiných možností chování postavy v dané situaci,• porovnání různých informací v textu,• odvození nálady a atmosféry příběhu,• uplatnění informací z textu v běžném životě.Ukázka otázky zaměřené na interpretaci: N a základě toho, co sis přečetl/a, vysvětli, proč Tomův tatínek ve skutečnosti upekl koláč pro nepřítele. .........................................................................................................................Popis: Žák by měl porozumět textu, propojit přečtené informace a výstižně vysvětlit tatínkův záměr.