ZJIŠŤOV ANÉ post upy porozumění 11 Encyklopedie V každém cyklu šetření je vydána Encyklopedie výzkumu PIRLS v anglickém jazyce, která poskytuje informace o vzdělávacím systému v každé zúčastněné zemi. Vedle základních údajů o ekonomice a vzdělanosti obyvatel obsahuje přehled o uspořádání jednotlivých vzdělávacích systémů a informace o fungování školské politiky. Podrobněji se věnuje kurikulu pro výuku čtení, vzdělávacím cílům, učebním pomůckám, využití technologií, metodám výuky čtení, způsobům hodnocení čtenářských dovedností žáků, práci s žáky s poruchami čtení a výuce jazykových menšin. Encyklopedie zároveň obsahuje informace o tom, jaký dopad mají v některých zemích výsledky šetření PIRLS na vzdělávací politiku a případně i na její reformy.2 ZJIŠŤOV ANÉ post upy porozumění 3 Nejdůležitějším aspektem šetření PIRLS jsou postupy porozumění. Tímto termínem jsou označovány činnosti, které čtenář využívá během čtení, aby porozuměl významu textu a zvládnul testovou úlohu. PIRLS zkoumá čtyři postupy porozumění: vyhledávání informací, vyvozování závěrů, interpretaci a posuzování textu. Každá otázka písemného testu PIRLS sleduje jeden z těchto postupů porozumění. Informace o tom, na který postup se otázka zaměřuje, je vždy uvedena v hodnocení otázky.Typy postupů porozumění s ukázkami na jednotlivých otázkách Ukázky otázek představující jednotlivé postupy porozumění jsou vybrány z uvolněné úlohy Koláč pro nepřítele (viz str. 19).Vyhledávání informací Schopnost nalézt informaci v textu je základní čtenářskou dovedností. K nalezení informace postačí čtenáři bezprostřední porozumění textu a pochopení toho, jak uvedené informace souvisejí s hledanou informací. Při vyhledávání informací čtenář obvykle pracuje pouze s větami nebo se slovními spojeními.Příklady činností, které lze charakterizovat jako vyhledávání informací:• nalezení informace, která odpovídá danému účelu čtení, • vyhledání určitých myšlenek,• vyhledání definic slov nebo slovních spojení,• rozpoznání prostředí, v němž se odehrává příběh (místo, čas apod.).Ukázka otázky zaměřené na vyhledávání informací: Co si Tom myslel, že se stane, když jeho nepřítel sní koláč pro nepřítele? N apiš jednu věc. ..............................................................................................................................Popis: V této otázce by měl žák rozpoznat, které informace z textu s otázkou souvisejí. V odpovědi může uvést konkrétní příklady, které nalezl v textu, nebo může příklady vyjádřit vlastními slovy na základě porozumění nalezeným informacím.3 Podrobněji viz PIRLS 2011: koncepce mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti, ÚIV, Praha, 2010, s. 17–25.