O publikaci Nejen u nás, ale i v mnoha dalších zemích světa se v posledních letech věnuje čtenářské gramotnosti zvýšená pozornost. Přispívají k tomu měnící se potřeby současné společnosti, ale i zjištění a výsledky mezinárodních šetření. Čtenářská gramotnost již není považována za pouhou dovednost, kterou si osvojujeme v dětství a během prvních let školní docházky, nýbrž je vnímána jako neustále se vyvíjející soubor znalostí, dovedností a strategií, který je jedním ze základních stavebních kamenů rozvoje osobnosti a kvalitního studia. K plno- hodnotnému zařazení se do života společnosti by měl být každý jednotlivec schopen číst s porozuměním a posuzovat různé druhy textů. Osvojení čtenářských dovedností je klíčem nejen ke správnému a kvalit-nímu vzdělávání na základních, středních i vysokých školách, ale i k dalšímu celoživotnímu vzdělávání, neboť většinu informací přijímáme právě v písemné tištěné nebo elektronické podobě. PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) je mezinárodní šetření čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníku základních škol. Patří k projektům, které organizuje Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání – IEA (The International Association for the Educational Achievement) se sídlem v Amste- rodamu. Tato organizace již více než 50 let realizuje mezinárodní srovnávací studie v oblasti vzdělávání. Šetření PIRLS se provádí od roku 2001 opakovaně v pravidelných pětiletých intervalech. Česká republika se do tohoto mezinárodního šetření poprvé zapojila již v roce 2001 a v roce 2011 se šetření zúčastnila po- druhé, čímž vznikla možnost porovnat vývoj čtenářských dovedností mezi těmito časovými obdobími. V roce 2006 se Česká republika šetření PIRLS neúčastnila. V roce 2011 se šetření PIRLS zúčastnily téměř všechny členské země Evropské unie a mnoho dalších zemí z celého světa. Celkem se zapojilo 45 zemí 1. Cíl šetření PIRLS Cílem šetření PIRLS je zjišťování aktuální úrovně čtenářských vědomostí a dovedností žáků ve 4. roce školní docházky. Testové úlohy šetření obsahují literární a informativní texty, neboť žáci čtvrtého ročníku již nečtou jen ze zájmu a pro radost, ale využívají čtení k získávání informací a jako nástroje ke svému vzdělávání. PIRLS rovněž sleduje vývojové tendence úrovně čtenářských vědomostí a dovedností v čase, tedy jestli se výsledky žáků ve srovnání s předchozím šetřením zlepšují, zhoršují nebo zůstávají stejné. K tomuto účelu se využívají vybrané testové úlohy, tzv. trendové úlohy, které se nemění a používají se opakovaně v několika cyklech šetření. Ze zbývajících testových úloh se po ukončení šetření část uvolní ke zveřejnění. Prostřednictvím uvolněných úloh se mohou zájemci seznámit s obsahem a celkovým pojetím šetření. Šetření PIRLS se snaží také zmapovat význam rodinného, školního a širšího prostředí žáků pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Z dotazníků, které vyplňují žáci, rodiče, učitelé, ředitelé škol a národní koordinátoři šetření, se získávají cenné informace např. o tom jaké knihy si žáci vybírají, o počtu knih v domácnosti, o vztahu rodičů a žáků ke čtení, o čtenářských aktivitách žáků, metodách výuky čtení, využívaných ma-teriálech, vybavenosti škol, časové dotaci pro výuku čtení apod.Co je cílem publikace Publikace si klade za cíl seznámit čtenáře • s tím, jak je v rámci projektu PIRLS chápána čtenářská gramotnost,• s nástroji testování,• se sledovanými typy dovedností v rámci šetření,• s výsledky šetření PIRLS v roce 2011,• s uvolněnými testovými úlohami použitými v šetření PIRLS v roce 2011,• s možnostmi využití úloh ve škole,• s ukázkami tvorby úloh ze semináře učitelů.Publikace předkládá učitelům vhodný doplňkový materiál k rozvíjení čtenářské gramotnosti žáků a zároveň se snaží u vybraných úloh a otázek odhalit a pojmenovat, jaké úkony, dovednosti nebo znalosti žáka stojí za každým z kroků při řešení úlohy.1 Ne všechny země se šetření účastnily jako státní celky; někdy jde pouze o vybrané oblasti států, například Belgie (Francouzské společenství).6 o publikaci