55 4 VZTAH ŽÁKŮ KE ČTENÍ Rozdíl obliby mezi dívkami a chlapci Pokud porovnáme dívky s chlapci, vidíme, že zde je již situace výrazně odlišná. U chlapců text Žraloci dokonce zvítězil, na druhém místě se sice umístil literární text Prázdný květináč, ale hned za ním následoval opět informativní text Záhada obřího zubu. Zajímavé je, že tři nejhůře hodnocené texty – Objevte kouzlo výletů, Kde je med? a Leonardo da Vinci – byly dívkami i chlapci hodnoceny více méně stejně. Šlo o informativní texty, které sice svým námětem byly zajímavé, avšak bylo poměrně náročné se v nich orientovat a bylo v nich velké množství dílčích informací. Byly by možná zajímavé pro starší děti, ale na mladší mohly působit příliš naučně.U dívek jsou výrazně ve větší oblibě literární texty než informativní. Také je zajímavé, že i pořadí lite-rárních textů podle jejich obliby se liší od pořadí obliby u chlapců. U dívek zvítězily především texty, kde se odehrává nějaký děj spojený se světem lidí (Prázdný květináč, Květiny na střeše a Koláč pro nepřítele). U chlapců se hned na druhé místo, pokud jde o literární texty, za text Prázdný květináč dostal text Leť, orle, leť. Obliba textu Prázdný květináč nemusí být zas až tak překvapivá, protože je podán ve formě pohádky, které dívky i chlapci čtou ve srovnání se čtením příběhů a románů poměrně často, viz obr. 4.4.Co by mohlo být překvapivé, je to, že text Koláč pro nepřítele, kde jsou hlavními postavami tatí-nek a chlapci přibližně stejného věku, jako jsou chlapci čtvrtého ročníku, u chlapců propadl, zatímco u dívek se těšil poměrně velké oblibě. Největší rozdíly Všechny literární texty získaly od dívek lepší hodnocení než od chlapců, jak je vidět v posledním sloupci obrázku 4.8. Nejvýrazněji se tento rozdíl projevil u textu Květiny na střeše (24 %). Tento text je sice psán s humorem, avšak děj není nijak akční ani dobrodružný, což je to, co chlapce v tomto věku obvykle zaujme. Naopak všechny informativní texty s výjimkou textu Kde je med? získaly lepší hodnocení od chlapců. Nejvýraznější rozdíl byl u textů Záhada obřího zubu (11,1 %) a Žraloci (9 %). Oba texty jsou spojeny s populárním tématem, avšak je možné se z nich dozvědět něco nového a objevovat neznámá fakta.Text Kde je med? sice přináší zajímavé téma a neznámé informace, ale poněkud nezáživným způsobem.Proč se žákům text líbí Bylo by jistě zajímavé získat informaci o tom, proč se žákům určitý text líbil. Tuto informaci bohužel není možné z dostupných dat získat. Vyhodnocovat takovéto odpovědi by v mezinárodním měřít-ku bylo poměrně náročné, ale jistě by do budoucna bylo možné takové šetření provést na národní úrovni. Nepochybně by však při výběru textů, které jsou určeny k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků, mělo být zohledněno i hledisko motivace žáků ke čtení. Jde především o výběr textů do čítanek, které naši učitelé využívají jako základní materiál pro výuku čtení. Zcela výjimečně obsahují texty, které by byly informativního charakteru, což jsou právě ty typy textů, kterým chlapci na rozdíl od dívek dávají přednost.