54 4 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Leonardo da Vinci: Biografi cký text, ve kterém žák nalezne informace o životě i objevech a umě-leckých dílech Leonarda da Vinci. Záhada obřího zubu: Text popisuje historii objevování dinosaurů, je doplněn zajímavými obráz-ky a představami vědců o tom, jak asi dinosauři vypadali.Po přečtení textů a vypracování otázek se žáci dostali až na poslední stranu sešitu, kde měli vybarvit kroužek, který nám poskytl informaci o tom, jak se jim texty líbily. Pro větší názornost měli vedle každé odpovědi příslušného „smajlíka“. Žáci v odpovědi na otázku: Jak se ti líbil text s názvem [název textu]?, vybírali ze čtyř možností: Velice se mi líbil. Docela se mi líbil. Moc se mi nelíbil. Vůbec se mi nelíbil. Celková obliba textůObecně lze říci, že se žákům texty líbily. Jen velmi malé procento žáků se vyjádřilo, že se jim texty vůbec nelíbily. Z tohoto pohledu nejhůře dopadly texty Kde je med? (4,1 %) a Leonardo da Vinci (4,3 %). Chlapci byli vůči všem textům kritičtější než dívky. Leonardo se například vůbec nelíbil 6,5 % chlapců, u děvčat to bylo pouze 2,3 %.V kategorii moc se mi nelíbil se již objevilo více odpovědí. Nejhůře dopadl text Leonardo da Vinci s 13,9 %.Protože postoje žáků vůči textům byly vesměs pozitivní, budeme již nadále pracovat pouze s kate-gorií text se mi velice líbil.Jak je patrné z obr. 4.8, pokud se zaměříme na žáky jako celek, vidíme, že literární texty jsou oblíbe-nější než ty informativní. Jediný informativní text, kterému se podařilo vklínit mezi literární, byl text Žraloci. 11 Rozdíl: dívky/chlapci (%) je rozdíl mezi dívkami a chlapci v procentech.Text Celkem Dívky Chlapci Rozdíl: dívky/chlapci 11 Podíl (%)Pořadí Podíl (%)Pořadí Podíl (%)Pořadí (%)Květináč71,1 1 78,9 1 63,7 2 15,2 Květiny 66,4 2 77,9 2 53,9 5 24,0 Žraloci 65,0 3 60,1 5 69,1 1 -9,0 Sláma 57,8 4 63,7 4 52,9 6 10,8 Leť, orle 57,6 5 59,4 6 55,8 4 3,6 Koláč57,4 6 65,1 3 49,7 7 15,4 Obří zub 57,0 7 51,4 7 62,5 3 -11,1 Výlety 48,3 8 47,9 8 48,7 8 -0,8 Med 47,6 9 47,6 9 47,6 9–10 0,0 Leonardo 46,2 10 45,0 10 47,6 9–10 -2,6 Literární text Informativní text Obr. 4.8 Podíl žáků, kterým se text velice líbil, a pořadí textu podle obliby