52 4 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Obecně se chlapci čtení příběhů nebo románů věnují méně než dívky. V České republice podíl dívek, které nečtou tento druh beletrie, dosahuje 40 %, u chlapců je to téměř 60 %, dalších 27 % dívek a 20 % chlapců jej čte pouze přibližně jednou za měsíc.Informativní texty Poněkud jiná situace je u čtení informativních textů: Čtu knihy, které něco vysvětlují (např. bys mohl/a číst o svém oblíbeném sportovci, o zvířatech, která máš rád/a, nebo o místě, které jsi navštívil/a). Zde je podíl žáků, kteří je nikdy nečtou, mnohem menší: od 7 % v Rusku po 26 % na Tchaj-wanu, Česká republika se s 15 % nachází přibližně uprostřed spektra vybraných zemí. Denně se čtení informativ-ních textů nejvíce věnují žáci v Rusku (45 %), ve Španělsku (40 %) a v Belgii (fr.) (38 %). Denně čtou tyto texty nejméně žáci severských zemí: Švédsko (15 %), Dánsko a Finsko (18 %). V České republice čte denně tyto texty 25 % žáků. Čtení těchto textů však neovlivňuje výsledek žáka v testu.Příběhy a romány 520 525 530 535 540 545 555 550 560 Naučná literatura Časopisy Komiksy DenněTýdněMěsíčněNikdy Výsledek Nový Zéland Kanada Nizozemsko Severní Irsko Irsko Izrael Austrálie Singapur USA Anglie Hongkong Portugalsko Francie Rusko Tchaj-wan Dánsko Polsko Maďarsko Švédsko Belgie (fr.)Německo Rakousko Bulharsko Litva Slovinsko Chorvatsko Finsko Španělsko Norsko Itálie ČR Slovensko 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %DenněTýdněMěsíčněNikdy Obr. 4.6 Průměrný výsledek žáků podle frekvence čtení různých tištěných materiálůObr. 4.7 Podíl žáků, kteří čtou mimo školu příběhy nebo romány