51 4 VZTAH ŽÁKŮ KE ČTENÍ Příběhy nebo romány Stejně jako v šetření v roce 2001 můžeme i v roce 2011 pozorovat, že časté čtení tohoto druhu lite-ratury přispívá ke zlepšení výsledku žáků (viz obr. 4.6). Na obrázku je uveden průměrný výsledek žáků zemí, které se umístily nad průměrem celkové škály. Při srovnání s ostatními druhy tištěných materiálů se právě čtení příběhů nebo románů ukázalo jako rozhodující v souvislosti s rozvojem čtenářských dovedností. Žáci, kteří je čtou mimo školu denně, dosáhli v průměru vybraných zemí o 29 bodů více než ti, kteří je nečtou vůbec. Pravidelné čtení ostatních druhů textů se lepším výsled-kem v testu neprojevilo.Jak již bylo uvedeno, čeští žáci se ve srovnání s žáky z ostatních zemí věnují čtení příběhů nebo romá-nů poměrně málo. Alarmující je fakt, že v České republice existuje velké zastoupení žáků, kteří je nečtou téměř vůbec. Společně se Španělskem, Itálií a Slovenskem jsme na konci žebříčku vybraných zemí. Téměř 50 % českých žáků nečte mimo školu ani příběhy ani romány (viz obr. 4.7).Celkem ČR Dívky ČR Chlapci ČR Příběhy a romány 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %Naučná literatura Časopisy Komiksy Pohádky Básničky Celkem ČR 2001 Celkem ČR 2011 Příběhy a romány 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %Naučná literatura Časopisy Komiksy Obr. 4.4 Podíl českých žáků v roce 2011, kteří čtou mimo školu alespoň týdně různé tištěné materiály Obr. 4.5 Podíl českých žáků v letech 2001 a 2011, kteří čtou mimo školu alespoň týdně různé tištěné materiály