50 4 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Souvislost mezi oblibou čtení a výsledky žáků v testu PIRLS Žáci, které čtení baví, dosáhli ve všech zemích lepšího výsledku v testu než žáci, které čtení neba-ví. Dívky mají obecně lepší vztah ke čtení než chlapci. Na obr. 4.2 jsou zachyceny průměrné výsled-ky dívek a chlapců v České republice podle toho, jak je čtení baví. Z obrázku je patrné, že rozdíly ve výsledcích mezi dívkami a chlapci se stejnou úrovní obliby čtení jsou v České republice minimální. K velmi zajímavému vývoji došlo u skupiny žáků, které čtení velmi nebaví. Zde byl v roce 2001 roz-díl ve výsledcích mezi dívkami a chlapci největší, a to ve prospěch dívek (15 bodů), avšak v roce 2011 chlapci nejenže tento rozdíl vyrovnali, ale dokonce dívky ještě o 6 bodů předehnali. Právě u této skupiny chlapců došlo k vůbec největšímu zlepšení (23 bodů), druhého největšího zlepšení dosáhli chlapci, které čtení spíše nebaví (13 bodů). 4.2 OBLIBA TEXTŮ MIMO ŠKOLU V mezinárodním srovnání, kdy bylo porovnáváno čtení příběhů nebo románů10, naučné literatury, časopisů a komiksů, se žáci mimo školu nejvíce věnují čtení naučné literatury a dále příběhů nebo románů při frekvenci čtení těchto textů alespoň týdně (frekvence denně a týdně). Čeští žáci se věnují o polovinu méně než žáci v mezinárodním průměru čtení příběhů nebo románů (viz obr. 4.3).Čeští žáci čtou mimo školu nejvíce časopisy a naučnou literaturu. Jediným materiálem, který čtou chlapci více než dívky, jsou komiksy (viz obr. 4.4).Oproti roku 2001 můžeme srovnávat všechny tištěné materiály s výjimkou pohádek a básniček. K největšímu propadu u českých žáků došlo u čtení beletrie (příběhů nebo románů), naopak k nej-většímu nárůstu u čtení komiksů (viz obr. 4.5). U dívek byl propad v oblasti beletrie vyšší než u chlapců, avšak stále ještě ji čte více dívek než chlap-ců. V roce 2001 četla více než polovina českých dívek beletrii alespoň týdně, nyní je to přibližně tře-tina. V případě chlapců četlo v roce 2001 beletrii alespoň týdně 34 %, nyní tato hodnota dosahuje 23 %. Jak u dívek, tak u chlapců došlo k nárůstu podílu žáků, kteří čtou komiksy.10 Na obrázcích je použito „Příběhy a romány“.ČR 2011 Mezinárodní průměr 2011 Příběhy a romány 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %Naučná literatura Časopisy Komiksy Obr. 4.3 Podíl žáků v ČR a v mezinárodním průměru, kteří čtou mimo školu různé tištěné materiály alespoň týdně