49 4 VZTAH ŽÁKŮ KE ČTENÍ 4 VZTAH ŽÁKŮ KE ČTENÍ (IVETA KRAMPLOVÁ, MARTINA VERNEROVÁ, VLADISLAV TOMÁŠEK)4.1 OBLIBA ČTENÍ Ve všech zemích, které se šetření PIRLS zúčastnily, čtení žáky vesměs baví, v průměru 60 % žáků čtení velmi baví, 24 % spíše baví. Tito žáci také dosahují lepších výsledků než ti, které čtení nebaví. Dívky baví čtení o něco více než chlapce, v mezinárodním průměru čtení velmi baví 69 % dívek a 52 % chlapců. Česká republika s 53 % žáků, které čtení velmi baví, nedosahuje úrovně mezinárodního průměru. Existuje zde navíc velký podíl žáků, které čtení vůbec nebo moc nebaví (téměř 20 %).Obliba čtení u žáků v České republice od roku 2001 do roku 2011 mírně stoupla, a to o něco více u dívek než u chlapců, viz obr. 4.1.ČR – celkem 2001 11 11 33 45 9 10 27 53 7 9 31 53 4 7 25 64 16 13 34 37 14 13 29 44 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %2011 2001 2011 2001 2011 ČR – dívky Velmi baví Spíše baví Spíše nebaví Velmi nebaví ČR – chlapci ČR – celkem Výsledek 2001 480 500 520 540 560 580 2011 2001 2011 2001 2011 ČR – dívky Velmi baví Spíše baví Spíše nebaví Velmi nebaví ČR – chlapci Obr. 4.1 Obliba čtení u českých žáků v letech 2001 a 2011 Obr. 4.2 Průměrný výsledek v závislosti na oblibě čtení v letech 2001 a 2011