48 3 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ knihovny právě s frekvencí alespoň měsíčně, ještě méně než čeští žáci knihovnu navštěvují pou-ze žáci Saudské Arábie, Slovenska a Maroka. Horší je ale fakt, že v České republice knihovnu nenavštěvuje třetina žáků, hůře než Česká republika na tom byly již pouze čtyři země: Maroko, Kolumbie, Saudská Arábie a Trinidad a Tobago. U českých chlapců tento podíl dosahuje dokon-ce 39 %, u dívek 27 %. Dalších 20 % českých žáků, bez rozdílu, zda jde o chlapce či dívky, navštíví knihovnu pouze několikrát za rok.Motivace žáků k návštěvě knihovny To, zda si žáci půjčují knihy ze školní nebo z místní knihovny, souvisí nejen s dostupností těchto knihoven pro žáky, ale také s přístupem učitelů a rodičů k této problematice. Takovou informaci, zda jsou žáci k návštěvě knihoven vedeni, od rodičů bohužel nemáme, avšak učitelé byli dotazováni, jak často žáky sami berou nebo posílají do jiné než třídní knihovny. V mezinárodním průměru má 41 % žáků učitele, kteří je k návštěvě knihovny motivují týdně, 27 % žáků je k tomu vedeno měsíč-ně. Na obr. 3.9 jsou země seřazeny podle podílu žáků, kteří jsou motivováni k návštěvě knihovny alespoň měsíčně, v mezinárodním průměru je to 68 % žáků. V České republice je tento podíl (40 %) hned po Maroku ze všech zemí nejnižší, 59 % českých žáků učitelé k návštěvě knihovny vybízejí pou-ze několikrát za rok.VEŘEJNÉ KNIHOVNY Německo Aby měli knihy k dispozici i čtenáři z venkovských nebo odlehlých oblastí, nabízejí některé veřej-né knihovny službu speciálních autobusů, které přepravují více než 5 000 titulů. Některé z těchto pojízdných knihoven úzce spolupracují se školami. (str. 254)Encyklopedie 10 USA Nový Zéland Austrálie Kanada Dánsko Ázerbájdžán Norsko Rumunsko Rusko Polsko Slovinsko SAE Litva Švédsko Chorvatsko Tchaj-wan Maďarsko Bulharsko Malta Gruzie Izrael Finsko Portugalsko Katar Omán Trinidad a Tobago Indonésie Rakousko Anglie Severní Irsko Singapur Kolumbie Německo Francie Hongkong Španělsko Írán Saudská Arábie Slovensko Nizozemsko Belgie (fr.)Irsko Itálie ČR Maroko 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %TýdněMěsíčněMezinárodní průměr alespoň měsíčněMezinárodní průměr týdněObr. 3.9 Podíl žáků, jejichž učitelé je motivují k návštěvě knihovny