47 3 ZAMÝŠLENÉ A DOSAŽENÉ KURIKULUM Třídní knihovny Na základě výpovědi učitelů má třídní knihovny nebo čtenářské koutky k dispozici v mezinárodním průměru 72 % žáků, v České republice to v roce 2011 bylo 55 % žáků. K zemím, kde má třídní knihov-nu k dispozici více než 90 % žáků, patří především anglicky mluvící země, asijské země (Hongkong, Singapur a Tchaj-wan) a Španělsko. Fondy třídních knihoven jsou samozřejmě méně rozsáhlé než fondy školních knihoven. Přibližně polovina českých žáků, kteří mají přístup k třídní knihovně, má k dispozici maximálně 25 knižních titulů. V řadě zemí je však velké zastoupení žáků, kteří mohou využívat více než 100 knižních titulů z třídní knihovny, což se týká především některých anglicky mluvících zemí a Tchaj-wanu. Využívání třídní knihovny Počet žáků, kteří mají k dispozici třídní knihovnu, se v České republice od roku 2001 příliš nezměnil, tyto knihovny bohužel mají poměrně málo knižních titulů. V průběhu deseti let navíc došlo k výraz-nému poklesu těch žáků, kteří ji využívají denně, viz obr. 3.7. Půjčování knih ze školní nebo místní knihovny Žáci byli dotazováni, jak často si půjčují knihy ve školní nebo v místní knihovně. Česká republika patří k zemím, jejichž žáci ve srovnání s žáky jiných zemí knihovny příliš nenavštěvují. Při srovnání žáků, kteří navštěvují knihovnu týdně, se Česká republika umístila na posledním místě, o mnoho lépe na tom však nejsme, ani když srovnáme návštěvnost knihovny s frekvencí alespoň měsíčně (frekvence týdně a měsíčně). Jak je vidět z obrázku 3.8, kde jsou země řazeny podle návštěvnosti Obr. 3.7 Využívání třídních knihoven v České republice v roce 2001 a 2011 žáky, kteří ji mají k dispozici Rok DenněTýdněMěsíčněNikdy 2001 61 %26 %9 %4 %2011 41 %26 %29 %4 %Dánsko Slovinsko Kanada Nový Zéland USA Austrálie Malta Norsko Hongkong Polsko Finsko Švédsko Irsko Severní Irsko Tchaj-wan Ázerbájdžán Nizozemsko Francie Anglie Litva Izrael Singapur Chorvatsko Indonésie Belgie (fr.)Írán Katar Rusko Španělsko Gruzie Rakousko Portugalsko SAE Rumunsko Omán Itálie Německo Maďarsko Kolumbie Bulharsko Trinidad a Tobago ČR Saudská Arábie Slovensko Maroko 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %TýdněMěsíčněNěkolikrát za rok Nikdy Mezinárodní průměr alespoň měsíčněObr. 3.8 Půjčování knih žáky ze školní nebo místní knihovny