46 3 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ 3.5 KNIHOVNY V některých zemích je povinnost mít školní knihovnu, a v některých případech dokonce povinnost jejího využívání, zakotvena v zákoně nebo v národním kurikulu, viz rámeček Encyklopedie 9. Většina žáků chodí do škol, které mají školní knihovny, a ty bývají poměrně dobře vybavené. Podíl žáků, kteří navštěvují školy s třídními knihovnami nebo se čtenářskými koutky, je menší a tyto knihovny jsou také méně vybavené. Obecně lze říci, že největší podíl žáků, kteří navštěvují školy se školními či tříd-ními knihovnami, které jsou dobře vybavené, je především v anglicky mluvících zemích a v asijských zemích (Hongkong, Singapur, Tchaj-wan). Školní knihovny Na základě výpovědi ředitelů škol chodí 83 % českých žáků do škol, které mají školní knihovnu, v mezinárodním průměru to je 87 % žáků. Fondy školních knihoven v České republice obvykle nepře-sahují 5 000 knižních titulů, existuje však řada zemí, kde knihovny obsahují i více než 10 000 kniž-ních titulů. Zastoupení žáků, kteří navštěvují tyto školy (s více než 10 000 knižními tituly), je nejvyšší na Tchaj-wanu (71 %), v Singapuru (55 %), v Hongkongu (50 %) a ve Slovinsku (45 %), více než 30 % takových žáků je v Dánsku, v Kataru, v Polsku, v Rusku a v USA. Otázkou zůstává, kdo tyto knihovny využívá, zda jsou určeny především učitelskému sboru, či je mohou využívat také žáci.KNIHOVNY Rakousko Jedním z cílů národního kurikula na konci 4. ročníku je:Umět používat knihy a knihovny, mít povědomí jak o obsahu, tak také o formě knih, časopisů, novin a o jejich umístění a uspořádání v knihovně. (str. 66)Školní a třídní knihovny se snaží uspokojit potřeby žáků. Školy jsou vybízeny k tomu, aby spolu-pracovaly s veřejnými knihovnami a s organizacemi, jako je Österreichischer Buchklub (Rakouský knižní klub – iniciativa Knižního klubu je zaměřena na to, aby se mladí čtenáři setkávali s autory a ilustrátory dětských knih) a Kinder Literatur Haus (Dům dětské literatury), nebo s nakladatel-stvími na různých projektech či kampaních na podporu čtenářství.Učitelé rovněž mohou vést vyučování ve školních knihovnách. (str. 68)Hongkong Dostupnost kvalitních materiálů ke čtení jak ve školních, tak také ve veřejných knihovnách je zcela zásadní pro to, aby byl podpořen zájem žáků o čtení jak ve škole, tak doma. (str. 290)Kuvajt Od 4. ročníku je jedna hodina týdně věnována návštěvě školní knihovny, od žáků se očekává, že pře-čtou nějaký text a pak se s ostatními žáky ve třídě podělí o to, co přečetli. (str. 380)Slovinsko Podle zákona musejí všechny školy mít školní knihovnu. Některé školy jsou však tvořeny více budo-vami a tyto další budovy nejsou považovány za samostatné školy. Žáci z odlehlejších oblastí nemají vždy k dispozici školní knihovnu, avšak tu obvykle nahrazuje třídní knihovna. (str. 600)Španělsko Žák se má seznámit se systémem školní knihovny a má se účastnit literárních aktivit. (str. 628) Zákon říká, že každá škola musí mít školní knihovnu. (str. 629)Encyklopedie 9