45 3 ZAMÝŠLENÉ A DOSAŽENÉ KURIKULUM Rozdělování žáků do skupin Učitelé měli odpovídat na to, jak často rozdělují žáky do skupin a jak často učí celou třídu najednou. Mohli si vybírat, zda takto pracují vždy, často, někdy nebo nikdy. Většina žáků se setkává především s tím, že učitel učí celou třídu najednou. Alespoň často (frekvence vždy a často) se s tímto způsobem výuky v mezinárodním průměru setkává 76 % žáků, v České republice to je 80 % žáků, před deseti lety se to týkalo 92 % českých žáků. Vytváření skupin, v nichž jsou žáci se stejnými schopnostmi, je méně frekventované. Alespoň čas-to se s tímto způsobem výuky v mezinárodním průměru setkává 37 % žáků, v České republice to je 19 % žáků, v roce 2001 to u nás bylo 15 % žáků. Podíl žáků, jejichž učitelé je rozdělují do skupin se stejnými schopnostmi, se v průběhu deseti let v některých zemích výrazně změnil, k největší-mu nárůstu došlo v Bulharsku (o 29 %), v Norsku a Singapuru (o 18 %), naopak největší pokles byl v Hongkongu (o 17 %) a ve Švédsku (o 12 %). Na obr. 3.6 je porovnán podíl žáků, jejichž učitelé je vyučují alespoň často jako celou třídu najednou, a těch, které alespoň často rozdělují do skupin se stejnými schopnostmi.POKROČILEJŠÍ ČTENÁŘI Nizozemsko Pokročilejším čtenářům je věnována zvláštní pozornost. Tato skutečnost má přímou souvislost s výsledky šetření PIRLS 2006, které ukázaly, že podíl žáků v Nizozemsku, kteří by ovládali čtenář-ské dovednosti nejvyšší úrovně, byl ve srovnání s podílem těchto žáků v téměř všech dalších zemích malý. Žáci dosahují základní úrovně čtenářských dovedností, ale není jim dána možnost vyniknout. Iniciativa Kvalitní program se zaměřuje na vyhledávání výborných žáků a snaží se jim nabídnout pří-ležitosti, aby mohli plně rozvinout svůj talent a potenciál. (str. 431)Encyklopedie 8 Nový Zéland Severní Irsko Anglie Austrálie Bulharsko USA Izrael Nizozemsko Rusko Kanada Portugalsko Maďarsko Litva Rakousko Norsko Irsko Singapur Slovensko Dánsko Polsko Německo Chorvatsko Francie ČR Finsko Slovinsko Belgie (fr.)Švédsko Španělsko Hongkong Itálie Tchaj-wan 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Celá třída Skupiny se stejnými schopnostmi Obr. 3.6 Podíl žáků v roce 2011 podle způsobu organizace výuky při frekvenci alespoň často