44 3 PIRLS 2011 & TIMSS 2011 – V YBRANÁ ZJIŠTĚNÍ Pokročilejší čtenáři Učitelé byli dotazováni, zda škola nabízí náročnější nebo rozšiřující výuku čtení pokročilejším čte-nářům (viz obr. 3.5). V mezinárodním průměru se s takovou možností setká 43 % žáků. Ve srovná-ní s ostatními zeměmi existuje v České republice poměrně málo žáků, kterým by to bylo nabízeno (14 %). Velmi zajímavý je příklad Nizozemska (83 %), které na základě výsledků šetření PIRLS 2006 přijalo opatření právě pro skupinu těch nejlepších čtenářů, viz rámeček Encyklopedie 8. Jak ukazuje obr. 3.5, bylo toto opatření skutečně uvedeno do praxe.Nový Zéland Kanada Bulharsko Rusko Portugalsko USA Rumunsko Trinidad a Tobago Francie Nizozemsko Austrálie Švédsko Maďarsko Polsko Severní Irsko Rakousko Slovinsko Německo Norsko Izrael Anglie Španělsko Saudská Arábie Belgie (fr.)Singapur Maroko Litva Irsko Dánsko Finsko Chorvatsko Slovensko Katar Omán Itálie Ázerbájdžán ČR Gruzie Malta Hongkong Kolumbie Tchaj-wan SAE Indonésie Írán 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Potichu Nahlas Slovensko Nizozemsko USA Austrálie Izrael Anglie Singapur Nový Zéland Litva Slovinsko Irsko Polsko Chorvatsko Maďarsko Severní Irsko Kanada Rusko Hongkong Švédsko Rakousko Norsko Německo Finsko Itálie Portugalsko Tchaj-wan Španělsko ČR Bulharsko Belgie (fr.)Francie Dánsko 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Obr. 3.4 Podíl žáků, jejichž učitelé od nich denně vyžadují čtení potichu a nahlas Obr. 3.5 Podíl žáků, kterým škola nabízí pokročilejší výuku čtení